Fotokody na przystankach tramwajowych

Rozkład jazdy zawsze pod ręką w telefonie komórkowym? To już znamy, ponieważ od dawna funkcjonują programy takie, jak Ginger czy itiner. Teraz pojawia się jednak nowe rozwiązanie: możliwość wczytania wszystkich rozkładów jazdy dla danego przystanku wraz z aktualnymi komunikatami o zmianach. Jak? Poprzez QRkody!

rozkład jazdy w wersji mobilnej - grafika artykułu
rozkład jazdy w wersji mobilnej

Jak to działa

Zasady działania są proste. Na przystanku trzeba odszukać tabliczkę z QRkodem, zeskanować kod komórką za pomocą specjalnego bezpłatnego czytnika i za chwilę w telefonie wyświetla się tabliczka rozkładowa przystanku, na którym się znajdujemy. Strona zawiera rozkłady jazdy linii, które odjeżdżają z tego przystanku oraz linki do komunikatów o zmianach w kursowaniu, które tych linii dotyczą.

Z QRkodów skorzystają nie tylko poznaniacy. W związku ze zbliżającymi się mistrzostwami Europy w piłce nożnej, przygotowano też wersję angielską i niemiecką.

Szczegółowe informacje o tym, co do jest QRkod i jak z niego korzystać znajdują się na stronie: www.poznan.pl/qrcode

Co dalej

Czy QRkody okażą się przydatne? O to MPK zapyta samych pasażerów, aby dowiedzieć się, czy proponowana opcja jest dla nich użyteczna i jakie powinna spełniać funkcje. W ramach testów tabliczki z kodami zostały umieszczone na 7 przystankach tramwajowych w centrum Poznania: na trzech przystankach Most Teatralny (kierunek PST, kierunek Fredry, kierunek Rondo Kaponiera) oraz na czterech przystankach Rondo Kaponiera (kierunek Most Teatralny, kierunek Most Uniwersytecki, kierunek Roosevelta i kierunek Święty Marcin). Przygotowano także formularz, za pośrednictwem którego będziemy zbierać opinie użytkowników. Można go wypełnić tutaj.

Geneza

Fotokody na przystankach tramwajowych to wspólny projekt MPK Poznań, Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego oraz Miasta Poznania. "QRkody chcieliśmy wprowadzić już od jakiegoś czasu" - przyznaje kierownik Biura Promocji MPK, Iwona Cieślik. "Kiedy zaczęli o nie pytać nasi pasażerowie, postanowiliśmy, że trzeba działać. A gdy ze strony Miasta padła propozycja współpracy, odpowiedź mogła być tylko jedna".

"Usługa fotokodów została wprowadzona w portalu miejskim już w ubiegłym roku. To popularny i bardzo łatwy w użyciu sposób dotarcia z informacją do klientów" - stwierdza Wojciech Pelc, szef portalu poznan.pl. "Wszystkie informacje dostępne tą drogą, pobierane z naszego portalu prezentowane są w specjalnej, tzw. "lekkiej" wersji, przygotowanej dla użytkowników urządzeń mobilnych. Dzięki współpracy z MPK oraz Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym, mogliśmy zaproponować dostęp do mobilnej wersji oficjalnego portalu Poznania wzbogaconej o niezwykle ważne informacje dla pasażerów komunikacji miejskiej".