Inwestycje odporne na epidemię

Mimo pandemii prace inwestycyjne i zaplanowane remonty odbywają się w Poznaniu bez przeszkód. W  związku z mniejszym ruchem na drogach, niektóre prace można przeprowadzić w krótszym czasie. 

Wymiana nawierzchni w tunelu na ul. Czechosłowackiej potrwa 2 tygodnie zamiast miesiąca - grafika artykułu
Wymiana nawierzchni w tunelu na ul. Czechosłowackiej potrwa 2 tygodnie zamiast miesiąca

- W Poznaniu ruch samochodowy jest obecnie dużo mniejszy. Chcemy wykorzystać tę sytuację i przyspieszyć realizację szeregu inwestycji. Dotyczy to m.in. naprawy tunelu na ul. Czechosłowackiej. Pierwotnie prace miały toczyć się przez miesiąc z ruchem wahadłowym. Obecnie wiadukt jest zamknięty, ale utrudnienia będą skrócone i potrwają dwa tygodnie - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Epidemia nie ma również wpływu na inne zaplanowane inwestycje. Uważam, że należy je kontynuować, ponieważ są to nasze zobowiązania. Jest to także bardzo ważne z punktu widzenia obecnej sytuacji na rynku pracy.

Szybciej wykonano naprawę nawierzchni na południowej nitce mostu Lecha. Czas zmniejszonego ruchu wykorzystany też będzie do przeprowadzenia remontu rozjazdu torowiska przy skrzyżowaniu ulic Kórnickiej i Jana Pawła II. Prace nie mają wpływu na komunikację publiczną, ponieważ odcinek trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kórnickiej jest zamknięty z uwagi na remont torowiska przy ul. Dowbora Muśnickiego. 

Poszczególne etapy prac związane z remontem ul. Garbary również  przyspieszono. Z kolei przy ul. Jana Pawła II przygotowywana jest budowa trzeciego pasa na odcinku pomiędzy rondem Śródka a ul. Baraniaka.

Rozpoczynają się właśnie przygotowania do zasadniczego etapu prac przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice i nowego układu drogowego w tej części miasta. W rejonie skrzyżowania ulic Naramowickiej i Lechickiej w pierwszej kolejności powstaną łączniki, które umożliwią poprowadzenie ruchu samochodowego podczas realizacji inwestycji. Pierwszy łącznik budowany będzie od piątku, 17 kwietnia, przy stacji paliw Lotos. Drugi układ powstanie w ciągu ul. Lechickiej w relacji wschód - zachód. 

Zarząd Dróg Miejskich przeprowadza obecnie naprawy nawierzchni dróg i chodników w kilkunastu miejscach, m.in. na ulicach: Juraszów, Al. Solidarności, Rolnej, czy Radojewo. W związku z mniejszym ruchem prowadzone są także remonty cząstkowe na głównych ulicach.

Jeszcze w tym roku oddany dla mieszkańców będzie odnowiony plac Kolegiacki. Posadzone już zostały drzewa, a wyrównany teren daje wyobrażenie, jak to miejsce będzie wyglądać za kilka miesięcy. Na Ratajach, wzdłuż ul. Unii Lubelskiej, kontynuowana jest budowa nowego odcinka trasy tramwajowej i układu drogowego. Z kolei remont nawierzchni na dworcu autobusowym Rataje jest częścią przygotowań do przebudowy ronda Rataje. Ta inwestycja ma się rozpocząć na przełomie czerwca i lipca. 

Sporo inwestycji związanych jest z budową dróg rowerowych. Powstają dwie nowe trasy przy ul. Grunwaldzkiej i Dolna Wilda. Oprócz tego na wysokości Śródki budowany jest odcinek Wartostrady umożliwiający dojazd do amfiteatru przy Bramie Poznania. Przy najstarszej części tej trasy rowerowej, na Szelągu, stawiane jest oświetlenie. W różnych miejscach Wartostrady stawiana jest mała architektura (ławki, stojaki rowerowe, kosze na śmieci) oraz stacje naprawy rowerów. Na ul. Unii Lubelskiej, przy okazji budowy linii tramwajowej, powstaje infrastruktura rowerowa.

Zgodnie z planem toczy się też kilkanaście innych przedsięwzięć rozpoczętych przed wybuchem pandemii: układ drogowy przy ul. Gdyńskiej, budowa Domu Pomocy Społecznej na Strzeszynie, wybiegu dla żyraf i nosorożców w Nowym Zoo czy przedszkola nr 121 przy ul. Biskupińskiej. Na północy Poznania widać postęp prac przy dwóch przedsięwzięciach związanych ze sportem i młodzieżą - pływalni na os. Zwycięstwa i sali gimnastycznej na os. Pod Lipami oraz ruszyła budowa nowej sali gimnastycznej i powiększonego zaplecza dydaktycznego Szkoły Podstawowej nr 68. Rozpoczynają się także zasadnicze prace przy przebudowie rynku Łazarskiego. Odebrany został magazyn przy ul. Lotniczej. Nowy obiekt będzie siedzibą jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej i miejskiego Magazynu Zarządzania Kryzysowego. 

Nie zwalniają również inwestycje związane z rekreacją, które posłużą mieszkańcom i mieszkankom Poznania gdy sytuacja epidemiczna się zakończy. Trwają prace w parku rekreacji - Starołęka Mała, gdzie stanie plac zabaw z wieloma atrakcjami, boisko do siatkówki/koszykówki, boisko ze sztuczną nawierzchnią oraz siłownia zewnętrzna. Na os. Rusa kończy się budowa skateparku oraz boiska do koszykówki ulicznej. Użytkownicy deskorolek, rolek, hulajnóg, jak i rowerów wyczynowych będą mogli skorzystać m.in. z mini spin rampy, ławki skatingowej oraz poręczy prostej. Podobnym atrakcyjnym punktem aktywnego wypoczynku będzie skatepark zlokalizowany przy ul. Szpaków w pobliżu parkingu przed Szkołą Podstawową nr 55, który ma stać się miejscem integracji dla młodzieży z pobliskich osiedli i strefy okołomaltańskiej. Trwa również kapitalny remont budynków Toru Regatowego Malta. Prace są coraz bardziej zaawansowane, obejmują wieżę sędziowską i tzw. budynek multimedialny. Po przeprowadzeniu tej inwestycji kompleks nad Maltą będzie lepiej dostosowany do organizacji międzynarodowych imprez kajakarskich i wioślarskich.