Od stycznia PKM pojedzie do Kościana

- Bardzo mnie cieszy to nowe połączenie i fakt, że w tych trudnych warunkach kontynuujemy ten ważny dla naszego regionu projekt. Ten kierunek jest bardzo istotny ze względu na dużą liczbę osób mieszkających wzdłuż trasy do Kościana, którzy będą mieli alternatywę dla dojazdu do Poznania samochodem. Jestem przekonany, że gdy poradzimy sobie z pandemią, to bardzo wiele osób będzie korzystało z tej możliwości dotarcia do Poznania, ale także w przeciwnym kierunku, odwiedzając np. Puszczykowo, czy Wielkopolski Park Narodowy - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Na lata 2021-2022 przypada realizacja kolejnego etapu uruchamiania połączeń PKM na pozostałych dwóch liniach, w kolejności uzależnionej od zakończenia ich modernizacji przez PKP PLK. Zakończenie prac na linii kolejowej nr 271 pozwala od 1 stycznia 2021 roku wprowadzić do kolejowego rozkładu jazdy połączeń PKM w relacji Poznań Główny - Kościan.
W czwartek, 8 października, podpisano porozumienia "o podjęciu wspólnych działań zmierzających do uruchomienia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej", która na linii Poznań Główny - Kościan zacznie funkcjonować od 1 stycznia 2021 roku. W dalszej kolejności zostanie podpisane porozumienie dla ostatniej linii PKM prowadzącej z Poznania Głównego do Wronek. Uruchomienie tej linii będzie możliwe po zakończeniu modernizacji linii kolejowej nr 351.
Pierwotnie porozumienie miało być podpisane na dworcu w Luboniu. Jednak w związku z panującą pandemią, Zarząd Województwa Wielkopolskiego w porozumieniu z Zarządem Stowarzyszenia Metropolia Poznań podjął decyzję o zmianie planów. Dokumenty zostały podpisane przez większość przedstawicieli samorządów zdalnie, natomiast w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu podpisy złożyli: Wojciech Jankowiak - wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Jacek Jaśkowiak - Prezydent Miasta Poznania (prezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań) i Marian Szkudlarek - Burmistrz Swarzędza i członek Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań).
O godz. 10 porozumienie podpisali przedstawiciele samorządów położonych wzdłuż linii kolejowej Poznań - Kościan, natomiast o godz. 10.45, przedłużenie na kolejne 3 lata podpisali przedstawiciele gmin i powiatów położonych wzdłuż linii do Grodziska Wielkopolskiego. O godzinie 14, również w urzędzie marszałkowskim, podpisano (również częściowo zdalnie) porozumienia przedłużone na kolejne 3 lata z przedstawicielami samorządów położonych wzdłuż linii z Poznania do Nowego Tomyśla, Jarocina i Wągrowca. W tych ostatnich przedstawicielem stolicy Wielkopolski był Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
- Poznańska Kolej Metropolitalna jest przykładem klasycznej samorządności. Właśnie gdyby nie samorządy, to rozwiązanie lokalnych problemów komunikacyjnych mieszkańców naszych gmin i miast zapewne nie miałaby miejsca. Chcę podziękować wszystkim, którzy uczestniczą w tym projekcie, a ci którzy jeszcze się wahają dostrzegą, a na pewno ich mieszkańcy, że warto rozwijać to unikatowe rozwiązanie na taką skalę w naszym kraju - dodaje Mariusz Wiśniewski.
Dokumenty, które zostały podpisane, zawierają m.in.deklarację udziału samorządów we współfinansowaniu PKM. Porozumienia obowiązywać będą przez 3 lata, do 31 grudnia 2023 roku z możliwością kontynuacji.
Następnym etapem będzie podpisanie przez samorządy umów z Województwem Wielkopolskim. Nastąpi to w grudniu 2020 roku. Porozumienia (i umowy) podpisane z samorządami na liniach do Gniezna, Rogoźna oraz Wrześni podpisane zostały w 2019 roku i obowiązują do grudnia 2022 r.
Poznańska Kolej Metropolitalna to oparte na zasadzie solidaryzmu, wspólne przedsięwzięcie Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznania, Powiatu Poznańskiego oraz 39 gmin i 10 powiatów położonych wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego.
Funkcjonowanie PKM docelowo, po uruchomieniu wszystkich dziewięciu linii, obejmie obszar w promieniu około 50 km od Poznania, wyznaczany przez stacje końcowe PKM na poszczególnych liniach: Nowy Tomyśl, Wągrowiec, Grodzisk Wlkp., Jarocin, Wronki, Rogoźno, Kościan, Gniezno i Września.
W czerwcu 2018 roku pociągi z logo PKM wyruszyły na cztery linie, z Poznania w kierunku: Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca. Do Rogoźna, Wrześni i Gniezna składy w systemie PKM zostały uruchomione w latach 2019 i 2020.
Celem PKM jest zwiększenie integracji jednostek samorządu terytorialnego tworzących obszar funkcjonalny Miasta Poznania, podniesienie jakości i komfortu podróżowania mieszkańców Metropolii Poznań w jej obrębie oraz zmniejszenie natężenia indywidualnego ruchu samochodowego w Poznaniu. Poznańska Kolei Metropolitalna ma zachęcić mieszkańców regionu do korzystania ze zbiorowego transportu publicznego i preferowanie ekologicznego transportu kolejowego w codziennych wyborach.
W najbliższych czasie PKM wzbogaci się o nowy tabor.
- Jeszcze w tym roku Koleje Wielkopolskie będą dysponowały czterema nowymi pociągami spalinowymi, większymi niż dotychczas, bo trójczłonowe i mogące pomieści 350 osób. Poprawi to znacznie standard podróżowania - zaznacza Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.
Zobacz również

Remont węzła AWF

Matura w Poznaniu - ruszyły egzaminy

Poznań gospodarzem europejskiej debaty o przyszłości wsi
