Plan miejscowy dla Osiedla Bolesława Śmiałego - część południowa

Rada Miasta Poznania przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla "Osiedla Bolesława Śmiałego - część południowa". Jego celem jest ochrona wykształconej struktury urbanistycznej osiedla, a także zapewnienie dalszego rozwoju.

Widok z lotu ptaka na obszar miejski z mieszanką budynków mieszkalnych i komercyjnych. Kilka głównych dróg oraz skrzyżowań dzieli teren. Jeden z obszarów został oznaczony białym konturem, prawdopodobnie wyróżniając określoną dzielnicę lub osiedle w ramach miasta. - grafika artykułu
Rada Miasta Poznania przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla "Osiedla Bolesława Śmiałego - część południowa"

Przyjęty dokument obejmuje teren o powierzchni ok. 29,7 ha, położony w rejonie ulic: Księcia Mieszka I, Wiechowicza, Tymienieckiego i Umultowskiej. Prace nad nim rozpoczęto w odpowiedzi na wniosek mieszkańców, którzy apelowali o wyznaczenie jasnych granic pomiędzy zabudową jednorodzinną i wielorodzinną. Zwracali oni uwagę na zagrożenie wynikające z dogęszczania osiedla nowymi budynkami, często bez zapewnienia odpowiedniego dostępu miejsc postojowych.

Plan porządkuje funkcjonalny układ przestrzenny osiedla. Utrzymuje dominującą zabudowę mieszkaniową, jednorodzinną i wielorodzinną, uzupełnioną o tereny usługowe, sportowo-rekreacyjne oraz zieleni urządzonej. Przestrzeń dopełniają strefy zieleni osiedlowej i wysokiej, z zakazem lokalizacji budynków i elementów ingerujących w naturalne otoczenie.

W ramach projektu zachowano dotychczasowy układ komunikacyjny - plan nie wyznacza nowych dróg, lecz porządkuje istniejące trasy i umożliwia rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej. Wzdłuż ul. Umultowskiej przewidziano ciąg pieszo-rowerowy ze szpalerem drzew. Wprowadzono także ciągi piesze łączące wnętrza osiedla z otaczającymi je przystankami komunikacji publicznej.

Szczególny nacisk położono na rozwój usług - w północnej części planu zabezpieczono teren, który może pełnić funkcję lokalnego centrum usługowego odpowiadającego na codzienne potrzeby mieszkańców. Takie rozwiązanie wspiera ideę "miasta krótkich odległości".

Ochrona zieleni została wzmocniona - plan wskazuje chronione drzewa oraz orientacyjne rzędy nowych nasadzeń. Wprowadzono też zakaz lokalizacji m.in. myjni samochodowych, stacji paliw oraz innych obiektów mogących zakłócać ład przestrzenny i wpływać negatywnie na komfort życia mieszkańców.

Podczas prac planistycznych ustalono parametry nowej zabudowy zgodne z otoczeniem - dopuszczone inwestycje będą kontynuacją istniejącej struktury urbanistycznej, z uwzględnieniem ładu przestrzennego, dostępności usług i infrastruktury.

HO