Najwięcej emocji wśród mieszkańców bez wątpienia budzi problem braku kanalizacji sanitarnej i konieczność korzystania z uciążliwych i drogich przydomowych szamb. Aquanet realizuje aktualnie budowę kanalizacji w Pokrzywnie, reszta osiedla będzie musiała jednak jeszcze poczekać.
- W przyszłym roku prace w Pokrzywnie powinny się zakończyć. Projektowanie kanalizacji dla Krzesin powinno się rozpocząć w 2017 roku - mówił podczas spotkania prezes Aquanet Paweł Chudziński - Realizacja będzie się mogła rozpocząć w roku kolejnym a zatem w 2018 roku.
Budowa kanalizacji wiąże się z pogorszeniem stanu dróg wokół tej inwestycji. I choć planowano kompleksową przebudowę ulic Torowej i Pokrzywno, wraz z budową kanalizacji deszczowej i chodnikami. W budżecie nie jednak obecnie środków na ten cel.
- Koszt tej inwestycji to około 40 mln zł. Szukam środków, szukam modelu na finansowanie takich inwestycji - mówił prezydent Jacek Jaśkowiak podczas spotkania z mieszkańcami - A problem Krzesin nie jest jedyny. Podobny jest w Kiekrzu, tam brakuje dużo więcej, bo aż 80 mln zł. Nie mogę tu złożyć żadnej deklaracji, ale będę się starał, by ten problem rozwiązać.
To, co prezydent mógł obiecać, to interwencja w sprawie budowy alternatywnej drogi dojazdowej do lotniska w Krzesinach. Obecnie wąską ulicą Krzesiny dostarczane jest paliwo lotnicze do bazy oraz wożony jest sprzęt wojskowy. Ciężarówki rozjeżdżają nieutwardzone pobocze i stwarzają zagrożenie dla pieszych.
- Będę rozmawiał w tej sprawie z parlamentarzystami. Najpierw na spokojnie na zasadzie wniosków. Jeżeli się okaże że nie będzie odzewu, a Ministerstwo Obrony Narodowej będzie unikało jednoznacznej odpowiedzi i deklaracji, że tę drogę wybuduje, tak, żeby te dostawy mogły być realizowane w sposób bezpieczny, wówczas przyjmiemy twardsze stanowisko - zapewnił prezydent Jaśkowiak - Zakładam, że ten problem będziemy mogli w miarę łatwo rozwiązać.
Zły stan dróg i brak chodników to problem dotyczący całych Krzesin. Jest plan przebudowy nieutwardzonych dróg na osiedlu, o kolejności budowy ulic decydować ma rada osiedla. Program miasta zakłada przeznaczenie na ten cel 32 mln zł w ciągu 4 lat.
- Pod uwagę będzie brana długość ulicy, ilość mieszkańców na danej ulicy oraz to, jaki teren dana ulica będzie obsługiwała - mówił z-ca dyr. ZDM Ireneusz Woźny - To są takie trzy kryteria wg których mieszkańcy za pośrednictwem rad osiedli będą decydowali o priorytecie dla budowy dróg.
Wśród pozostałych spraw, które poruszono podczas spotkania znalazł się problem baraków przy ulicy Nowotarskiej, które są zasiedlane problemowymi mieszkańcami, m.in. z Jeżyc, co wiąże się ze wzrostem przestępczości, montaż ekranów akustycznych wzdłuż autostradi i tzw. trasy katowickiej jak również konieczność przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego dla Krzesin. Przyjęcie MPZP pozwoliłoby na powstanie kilku atrakcyjnych działek budowlanych w granicach Poznania, który boryka się przecież z problemem odpływu mieszkańców na przedmieścia.
- Zdaję sobie sprawę, że tych problemów jest więcej - mówił pod koniec spotkania prezydent Jacek Jaśkowiak - Na pewno przyjadę tutaj, żeby ten teren sobie dokładnie obejrzeć i lepiej poznać problemy jego mieszkańców. Zapewniam, że osiedla peryferyjne będą tak samo traktowane jak te bliżej centrum. Jeżeli były wcześniej jakieś zaniedbania w tym zakresie, będziemy się starali je naprawiać - zapewnił prezydent.
Po części otwartej, prezydent odbył jeszcze szereg spotkań indywidualnych.
/jż/
Zobacz również

Weekend w Poznaniu

Wybory Prezydenta RP - najczęściej zadawane pytania

Letnie staże w urzędzie
