Jak otrzymać numer PESEL? Poradnik dla obywateli Ukrainy

Trwa wydawanie numerów PESEL dla przybywających do Polski uchodźców. Po tym, jak weszła w życia ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego państwa, wprowadzono szereg zmian w tej procedurze. 

Zdjęcie przedstawia salę obsługi urzędu. Widać na nim okienka oraz stojących przy nich ludzi. - grafika artykułu
Aby usprawnić obsługę obywateli Ukrainy, Urząd Miasta Poznania planuje oddelegować do tego zadania do 60 osób.

Wydawanie numeru PESEL jest połączone z uruchomieniem profilu zaufanego, czyli narzędzia, które umożliwi zdalne korzystanie z usług oferowanych przez administrację rządową i samorządową oraz mobilnego dokumentu potwierdzającego status uchodźców, którym będą mogli posługiwać się np. w relacjach z urzędami czy placówkami ochrony zdrowia.  

Aby usprawnić obsługę obywateli Ukrainy, Urząd Miasta Poznania oddelegował do tego zadania 60 osób. Wydłużone są także godziny pracy wydziału.

Ważne - nie wszyscy, którzy chcą uzyskać numer PESEL muszą udać się do urzędu od razu po przyjeździe do Poznania. Można zaplanować to na kolejne dni. 

PONIŻEJ PRZEDSTAWIAMY PORADNIK DLA OBYWATELI UKRAINY (ZOSTAŁ PRZETŁUMACZONY ON TAKŻE NA JĘZYK UKRAIŃSKI): 

Jeśli wiesz, że Poznań będzie miastem, w którym pozostaniesz na dłuższy czas, to wyrób PESEL właśnie tutaj. Jeżeli natomiast jesteś tu tylko przez kilka dni i chcesz jechać dalej, PESEL wyrobisz w swoim docelowym mieście.

Postępuj zgodnie z poniższymi krokami (zrób wszystko według wskazanej kolejności). Jeśli nie mówisz po polsku, nie przejmuj się tym, mamy wspaniałych wolontariuszy, którzy we wszystkim pomogą. Można będzie spotkać ich na miejscu. 

1. Umów wizytę w urzędzie przez internet na stronie www.poznan.pl (na górze strony na żółtym pasku jest przycisk "Umów wizytę w UMP"). Wejdź w tę zakładkę, następnie wybierz PESEL i postępuj zgodnie z pojawiającymi się informacjami. Będziesz musiał podać adres mailowy (może być ukraiński) oraz datę urodzenia, następnie wybierz dogodny dla Ciebie termin i godzinę. Na podany adres mailowy otrzymasz potwierdzenie rezerwacji wizyty wraz z jej numerem (to bardzo ważne, bo będzie potrzebne na dalszych etapach).

SYSTEM REZERWACJI JEST DOSTĘPNY TAKŻE W JĘZYKU UKRAIŃSKIM.

Ważne - dla każdej dorosłej osoby należy zrobić oddzielną rezerwację (na jednej rezerwacji dorosły może zrobić także PESEL dla dwójki dzieci, jeśli jest ich więcej, trzeba zrobić więcej rezerwacji). Prosimy nie rezerwować więcej wizyt niż faktycznie potrzebujesz, bo w ten sposób utrudniasz Twoim rodakom możliwość otrzymania numeru PESEL.

2. Zrób zdjęcie - takie jak do paszportu. Jeśli dokonałeś już rezerwacji, to z jej numerem udaj się do fotografa w punkcie w Galerii Malta. Zdjęcie jest bezpłatne pod warunkiem, że masz numer rezerwacji w urzędzie (ten, który otrzymałeś mailem). Do zrobienia zdjęcia może być kolejka, więc nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę. Zdjęcie możesz zrobić wcześniej niż w dniu wizyty, ważne żebyś miał już numer rezerwacji, który otrzymałeś mailem.

3. Przyjdź do urzędu w dniu umówionej wizyty. Przed wejściem do budynku wypełnij wniosek o numer PESEL (w namiotach przed urzędem znajdziesz je bez problemu). Dokumenty są w języku polskim i ukraińskim oraz polskim i rosyjskim. Oczywiście wniosek możesz wypełnić wcześniej i przyjść już z wypełnionym. Ważne żebyś nie wypełniał go cyrylicą. Jeśli będziesz miał kłopot z wypełnieniem wniosku, pomożemy Ci to zrobić.

4. Zabierz do urzędu:

a)   Paszport, paszport wewnętrzny lub dowód osobisty, albo inny dokument ze zdjęciem, w przypadku dzieci może to być akt urodzenia. Dokumentów tych nie musisz tłumaczyć. Jeśli nie masz żadnego dokumentu, powiedz o tym urzędnikowi podczas obsługi - powiemy, co dalej,

b)    zdjęcie, które zrobiłeś wcześniej u fotografa,

c)    telefon (musi być z polskim numerem telefonu),

d)    numer rezerwacji, który dostałeś mailem.

5. Wejdź do budynku urzędu 10 minut przed umówioną wizytą, dalej postępuj według wskazówek pracowników i wolontariuszy.

6. Podczas obsługi przy okienku wprowadzimy Twoje dane do Centralnego systemu elektronicznego, pobierzemy odciski palców (dzieciom do 12 roku życia nie pobieramy odcisków), zeskanujemy zrobione wcześniej zdjęcie.

7. Otrzymasz:

  • Numer PESEL,
  • Elektroniczny dokument potwierdzający tożsamość, dostępny w Twoim telefonie, którym będziesz mógł się wylegitymować we wszystkich urzędach, szkołach, u lekarza itd.
  • Podpis elektroniczny (Profil Zaufany) - dzięki któremu będziesz mógł elektronicznie składać wnioski w polskich urzędach (np. o pomoc finansową). 

Pamiętaj, że w ciągu najbliższych tygodni będziemy musieli wydać dziesiątki tysięcy numerów PESEL. Będzie to trudne dla wszystkich, dlatego prosimy, postępuj zgodnie z tą instrukcją, a wszystko przebiegnie sprawnie.

AJ

Załączniki

sieci społecznościowe