MPK Poznań kupi 25 autobusów wodorowych

Podpisano umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zakupu 25 autobusów z napędem wodorowym. Pierwsze z nich powinny dotrzeć do Poznania w drugim półroczu 2023 roku. Dotacja stanowi około 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji MPK Poznań Sp. z o.o. 

Na zdjęciu autobus wodorowy stojący na terenie zajezdni - grafika artykułu
W 2021 r. MPK miało okazję przetestować możliwości autobusu wodorowego/ zdjęcie ilustracyjne

- Zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu - mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania. - Tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące. Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy na wodór wyjadą na ulice miasta - dodaje prezydent.

- MPK Poznań od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię. W miarę możliwości finansowych starsze autobusy spalinowe wymieniane są na spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Inwestujemy w autobusy elektryczne. Teraz, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dostajemy szansę na wkroczenie w erę wodoru - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu "Zielony transport publiczny" MPK Poznań wystąpiło na początku ubiegłego roku.

- Bazując na naszym olbrzymim doświadczeniu w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakładał zakup 84 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany, jednak zainteresowanie programem "Zielony transport publiczny" było tak wielkie, że zostało nam zaproponowane dofinansowanie w ograniczonym zakresie - mówi Jerzy Zalwowski, wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.

Uzgodniono, że możliwy będzie zakup 25 autobusów. Wszystkie będą miały standardową długość 12 metrów. Z uwagi na taką liczbę pojazdów początkowo nie będzie konieczne budowanie własnej stacji tankowania wodorem - zgodnie z obecnymi planami dostawa wodoru i tankowanie będzie realizowane przez podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego.

- Autobusy z napędem wodorowym mają wiele zalet. Poza podstawową, czyli w pełni czystą, nie emitującą zanieczyszczeń do środowiska technologią napędu, należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do "elektryków" autobusy z napędem wodorowym nie wymagają ładowania na końcówkach. Mogą być więc kierowane na wszystkie linie komunikacyjne obsługiwane przez przedsiębiorstwo. Zasięg autobusów wodorowych w każdych warunkach pogodowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym - dodaje Marek Grzybowski, wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. technicznych. Zwraca również uwagę, że dostawca pojazdów będzie zobligowany do przeszkolenia pracowników, w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi.

- To dla nas wyzwanie, ale i szansa na zdobycie nowych doświadczeń, wiedzy i umiejętności. Jestem przekonany, że dobrze przygotujemy się do eksploatacji nowego rodzaju taboru - dodaje Krzysztof Dostatni.

Dokumentacje przetargowe dotyczące dostaw wodoru oraz zakupu autobusów elektrycznych z napędem wodorowym są już przygotowywane.

RB