Koncepcja kompleksowego zagospodarowania terenu dworca kolejowego oraz przyległego Placu Dworcowego to efekt wspólnej wielomiesięcznej pracy miasta i PKP, a także architektów i konsewatora zabytków. Przygotowany i zaprezentowany projekt uwzględnia trzy istotne warunki: centralne położenie tych obiektów w strukturze komunikacyjnej miasta, funkcjonalność, a także aspekt historyczny i kulturowy miejsca.
- Kluczowa dla tej koncepcji jest funkcja obsługi pasażera. Chcemy, by podróżni w sposób intuicyjny poruszali się po obiekcie i mogli szybko, jak najkrótszą drogą dotrzeć na perony - mówił Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. - I to będziemy realizować w pierwszej kolejności. Na zapleczu tej inwestycji będą powstawały biurowce z funkcjami hotelową i biurową. Jako PKP jesteśmy też zdeterminowani do pełnej modernizacji Dworca Zachodniego.
W nowym kompleksie, powierzchnia dedykowana obsłudze podróżnych wraz z ciągami komunikacyjnymi - w porównaniu do dawnego dworca - zwiększy się dwukrotnie. Koncepcja przewiduje także połączenie kładką pieszą z ul. Głogowską w sąsiedztwie Dworca Zachodniego i zawiera konkretne rozwiązania komunikacyjne.
- Bardzo ważną kwestią było zaprojektowanie Placu Dworcowego. To wymagało gruntownego przemyślenia, tak by był on funkcjonalny z punktu widzenia obsługi pasażerów i komunikacji - podkreślił prezydent Jacek Jaśkowiak - Nasza koncepcja zakłada, że plac będzie dostępny dla komunikacji zbiorowej i taksówek. Przewidziane są też elementy małej architektury, ławki i zieleń. Możliwość zatrzymania się autem i parking będzie na poziomie -1, czyli tam, gdzie będzie się odbywała obsługa pasażerów.
Ostatni warunek - przywrócenie historycznego wyglądu dworca - może zostać zrealizowany na dwa sposoby. Pierwszy wariant zakłada odbudowanie przedwojennej fasady budynku, drugi do historii miejsca nawiązuje w sposób bardziej symboliczny.
- W pierwszym projekcie odbudowany zostanie renesansowy portyk, który będzie wysunięty przed planowaną kładkę na odległość około 7 m - wyjaśnił Michał Lah z pracowni PIG architekci - Drugi zakłada rozbiórkę sarkofagu i rewitalizację znajdującego się pod nim muru, który ostatecznie będzie wkomponowany w budynek i przeszkolny.
Obie propozycje będą przedmiotem konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone do końca października.
- Koncentrowaliśmy się na tym, aby zrewitalizowany obszar wpisywał się w tkankę miejską i spełniał oczekiwania mieszkańców. Bardzo się cieszę, że będą oni współdecydować o kształcie przyszłej inwestycji - mówił Jarosław Bator.
Harmonogram inwestycji przewiduje, że pierwszy etap, czyli przebudowa starego gmachu i przywrócenie funkcji obsługi pasażerów zostanie zrealizowany do końca 2018 roku.
- Kolej jest dla nas jako miasta bardzo ważna. Nasz następny projket to kolej aglomeracyjna. To ma ogromne znaczenie dla całościowych rozwiązań komunikacyjnych w mieście i redukcji korków - podkreślił prezydent Jaśkowiak - Funkcjonalny dworzec jest w sposób naturalny centralnym punktem tego projektu, dlatego bardzo nam zależy, by jak najszybszej udostępnić go mieszkańcom.
Za realizację oraz finansowanie inwestycji będzie odpowiadał Trigranit, wkład PKP to przede wszystkim grunt, z kolei miasto wzięło na siebie zagospodarowanie Placu Dworcowego. Zobowiązało się też, do uregulowania stanu prawnego działek ewidencyjnych niezbędnych do realizacji inwestycji.
hs/jż
Zobacz również

ZOLiRM zmienia się dla pacjentów

Akademia Zielonego Poznania w parku Wilsona

Biała Sobota w POSUM
