Zabytkowy komisariat jak nowy

Remont zabytkowego komisariatu trwał blisko 3 lata i kosztował 27 mln zł. 12 mln zł z tej sumy wyłożyło miasto - to największa dotacja dla poznańskiej policji w historii samorządu. W środę uroczyście otwarto budynek.
- Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że możemy dziś widzieć rezultat remontu - mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Ostatni raz byłem w tym obiekcie razem z komendantem Rafałem Batkowskim, w 2015 roku. Widok był przygnębiający, trzeba było coś z tym zrobić. Wiem, że bardzo trudno jest dostosować budynki sprzed ponad stu lat do współczesnych wymogów, ale dziedzictwo tych murów jest warte tego wysiłku - na tym polega nowoczesny patriotyzm. Cieszę się, że dziś razem możemy uczestniczyć w przekazaniu kluczy. To efekt dobrej współpracy samorządu, rządu i policji i dowód, że możemy się różnić, ale skutecznie współpracować dla dobra mieszkańców.
Symboliczny klucz do budynku przekazała insp. dr Małgorzata Borowik, dyrektor Biura Logistyki Policji.
- Bezpieczeństwo publiczne nie ma barw politycznych, powinno łączyć, a nie dzielić - podkreślał Zbigniew Hoffmann, wojewoda wielkopolski. - Modernizacja komisariatu to przykład dobrej współpracy między rządem a samorządem. Cieszę się, że samorząd Miasta Poznania przeznaczył tak duże środki na tak szczytny cel.
Policjanci wyróżnili też osoby, które w szczególny sposób przyczyniły się do zrealizowania inwestycji. Specjalne podziękowania otrzymali: Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, Mariusz Wiśniewski, jego zastępca, Grzegorz Ganowicz, przewodniczący rady miasta, Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejska Konserwator Zabytków oraz Jarosław Szczupak, prezes firmy Alstal.
- Dziękuję Komendantowi Głównemu Policji, wojewodzie, przewodniczącemu Rady Miasta Poznania i prezydentowi miasta - mówił Robert Kasprzyk, komendant miejski policji. - Dzięki nim budynek, który przez lata straszył, będzie teraz dobrze służył policjantom i mieszkańcom Poznania. Policjantom życzę, by obiekt spełnił wszystkie ich oczekiwania, a mieszkańcom - by odwiedzali go tylko w celu podziwiania zabytkowego budynku.
Modernizacja komisariatu była kompleksowa. Wymieniono stropy, okna i drzwi, wzmocniono fundamenty, wyremontowano elewację i zaadaptowano poddasze. Dodano windę, dzięki czemu budynek jest dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Policjanci mają do dyspozycji nowe biura, pomieszczenia do przyjmowania interesantów i salę przesłuchań. Jest też recepcja i pomieszczenia sanitarne oraz nowa sala konferencyjna.
- Przed remontem budynek nie spełniał żadnych wymogów technicznych - podkreśla insp. Piotr Mąka, komendant wojewódzki policji w Poznaniu. - Każdy, kto był w nim trzy lata temu, z pewnością zauważy różnicę. Dziękuję policjantom, którzy wytrzymali te trzy lata, rozrzuceni po pięciu różnych lokalizacjach i nie obniżyli przy tym jakości swojej pracy ani zaangażowania. Teraz mają godne warunki do pracy.
Budynek przy al. Marcinkowskiego wybudowano w latach 1882-85 według projektu Heinricha Kocha. Obiekt zaprojektowano na mistrzowskim poziomie rzemiosła murarskiego. Początkowo mieścił się tam Urząd Celny, a w okresie międzywojennym znajdowała się tam dyrekcja Urzędu Celnego oraz Urząd Akcyz i Monopoli. Po zakończeniu II wojny światowej budynek zajęła milicja, obecnie znajduje się w nim Komisariat Policji - Poznań Stare Miasto.
AW
Zobacz również

Barack Obama i Francis Fukuyama w Poznaniu

Wybory Prezydenta RP - najczęściej zadawane pytania

Na targowiskach dzieje się, oj dzieje
