Zbliża się przebudowa ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku

Wybrano wykonawcę przebudowy torowisk w ulicach Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku, na odcinku od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ulicami Krzyżową i Kilińskiego. Wybór w postępowaniu przetargowym rozpoczął procedurę zmierzającą do podpisania umowy na wykonanie robót budowlanych.

Efektem tej inwestycji, oprócz odnowy infrastruktury technicznej, będzie poprawa efektywności komunikacji zbiorowej - grafika artykułu
Efektem tej inwestycji, oprócz odnowy infrastruktury technicznej, będzie poprawa efektywności komunikacji zbiorowej

- Efektem tej inwestycji, oprócz odnowy infrastruktury technicznej, będzie poprawa efektywności komunikacji zbiorowej. Tramwaje pojadą nie tylko ciszej niż obecnie, ale też szybciej. Nie będą bowiem blokowane przez samochody - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Przebudowa ul. Wierzbięcice ma też znaczenie w kontekście budowy trasy tramwajowej wzdłuż ulic: Niezłomnych i Ratajczaka. Skróci się wówczas czas przejazdu i trasa z Dębca i Wildy do Centrum.

- W ramach tej inwestycji na odcinku ponad 1 km przebudowane zostanie torowisko tramwajowe wraz siecią trakcyjną oraz węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku. Zmieni się również cały układ drogowy - zaznacza Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Dzięki zastosowanym technologiom nowe torowisko będzie bardziej ciche niż dotychczas i w dużej mierze zielone, zaopatrzone w system nawadniający. Poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki zostanie wydzielone i odseparowane od jezdni. Z kamienic zlokalizowanych wzdłuż przebudowywanego odcinka znikną przewody trakcyjne i oprawy oświetleniowe. Zostaną zawieszone na nowych słupach. Planuje się również modernizację stacji prostownikowej Pamiątkowa.

Przy ul. Św. Czesława powstaną przystanki wiedeńskie, a przy rynku Wildeckim - w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda - zostanie wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Przy rynku powstaną też parkingi rowerowe bike&ride. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej.

Po obu stronach torowiska powstanie jednopasowa jezdnia uwzględniająca ruch rowerowy, na której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Pojawią się elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, a także nasadzenia zieleni: miłorzęby, klony oraz sporo zieleni niskiej.

Dzięki podpisanym porozumieniom Poznańskie Inwestycje Miejskie będą realizowały to zadanie nie tylko w imieniu Miasta Poznań, lecz również jako inwestor zastępczy dla innych podmiotów, które planowały w tym miejscu roboty związane ze swoimi sieciami: Aquanetu SA oraz Polskiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o. Przebudowana bądź zbudowana od nowa zostanie infrastruktura oświetleniowa, kanalizacja deszczowa i wodociągowa, gazowa, elektryczna i ciepłownicza. Ta koordynacja działań inwestycyjnych zminimalizuje czas trwania związanych z nimi utrudnień.

W 2021 roku inwestycja zostanie skoordynowana z planowanym przez ZTM i MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej na dalszej części ulicy 28 Czerwca 1956 roku - od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej. Poza wymianą infrastruktury torowo-sieciowej, w formie antyzatok wybudowane zostaną przystanki Kosińskiego oraz Pamiątkowa. Oba zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Projekt o nazwie "Przebudowa torowisk w poznańskich ulicach: Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku" został dofinansowany kwotą ponad 27,2 mln zł ze środków unijnych.

RB, PIM