NIEWIDOMI W POZNANIU NIE POMYLĄ MIEJSKICH AUTOBUSÓW
Aby zapewnić bezawaryjną pracę urządzenia nadawczego w pojeździe, przyjęto założenie, że musi być ono integralnym elementem komputerowych systemów sterowania ruchem, które z wejściem do Unii Europejskiej będą stanowiły obowiązkowe wyposażenie pojazdów komunikacji miejskiej.
System zapowiedzi akustycznej realizowany jest automatycznie, bez ingerencji kierowcy, przy wykorzystaniu komputera pokładowego, który przekazuje meldunki do personalnego identyfikatora pojazdu, w który wyposażony jest niewidomy. Sygnał zapowiedzi umożliwia osobie niewidomej zidentyfikowanie numeru linii oraz kierunku jazdy pojazdu podjeżdżającego na przystanek, a jednocześnie sygnalizuje kierowcy obecność osoby niewidomej na przystanku. Osoba posiadająca personalny identyfikator ma zatem możliwość przygotowania się do wsiadania.
Tak więc osoba niewidoma za pomocą personalnego identyfikatora komunikuje się z autobusem i uzyskuje informację głosową o numerze nadjeżdżającego autobusu. Gdy jest zainteresowana podróżą wybranym autobusem, przekazuje sygnał kierowcy. Wewnątrz autobusu w czasie jazdy podawane są głosowe komunikaty z nazwą przystanku.
Personalny identyfikator pojazdu i system mikrokomputerów w autobusach tworzą całość. 61 autobusów i 51 personalnych identyfikatorów pojazdu to dopiero początek przełamywania barier dla osób z uszkodzonym narządem wzroku. Środowisko osób niewidomych, firma OPERATIV, Urząd Miasta i MPK Poznań podjęły dalsze zabiegi, by system objął całą sieć komunikacji miasta.
Urządzenie to jest w pełni kompatybilne z systemem działającym w MPK Poznań i zostało pozytywnie ocenione przez środowisko osób z uszkodzonym narządem wzroku.
Trzy lata temu środowisko osób niewidomych oraz firma OPERATIV rozpoczęły starania o wprowadzenie komputerowego systemu, który umożliwiłby osobom niewidomym i słabowidzącym w pełni samodzielne korzystanie z autobusów poznańskiej komunikacji miejskiej.
Jeszcze w 2000 r. Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania przy współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym opracował ,,Samorządowy program dostosowania środków komunikacji miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych", który został przyjęty przez Radę Miasta uchwałą z dnia 19.06.2001 roku. Program ten zakładał montaż specjalnych urządzeń akustycznych w autobusach komunikacji miejskiej oraz wprowadzenie tzw. personalnego identyfikatora pojazdu
W roku 2002 firma OPERATIV, z własnych środków, wyposażyła 61 autobusów w mikrokomputery, tworząc system identyfikacji pojazdów dla osób niewidomych i tym samym rozpoczynając projekt.
Zobacz również

Majowy weekend w Poznaniu

Weekend majowy - informacje komunikacyjne

Od 3 maja wszyscy Polacy żyją na kredyt, czyli rzecz o długu ekologicznym
