Zaburzenia neurorozwojowe - szkolenia dla nauczycieli finansowane z budżetu Miasta Poznania

Miasto Poznań, widząc rosnące potrzeby, podpisało w kwietniu umowę z Fundacją Laboratorium Marzeń na realizację zadania pn.: "Działania zwiększające wiedzę na temat zaburzeń neurorozwojowych, w tym spektrum autyzmu i ADHD, dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą w poznańskich placówkach oświatowych".

Na stole lezy tabletka z napisem adhd - grafika artykułu
zaburzenia neurorozwojowe

Dzięki inicjatywie radnej Magdaleny Antolczyk, która wprowadziła poprawkę do tegorocznego budżetu Miasta Poznania, na realizację zadania przeznaczono 100 000 zł. Celem projektu jest wyposażenie nauczycieli i pedagogów w niezbędną wiedzę oraz umiejętności potrzebne do skutecznego wsparcia dzieci i młodzieży z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz prawidłowego rozpoznawania tych problemów.

W ramach zadania Fundacja Laboratorium Marzeń zaplanowała:

  • Interdyscyplinarne szkolenia i warsztaty praktyczne w szkołach i przedszkolach, dotyczące pracy z uczniami z ASD (autyzm) i ADHD.
  • Cykl wykładów on-line, które zostaną udostępnione na ogólnodostępnej platformie internetowej.
  • Opracowanie i dystrybucję materiałów edukacyjnych dla nauczycieli, służących wsparciu pracy z uczniem i jego rodzicami.
  • Punkt konsultacyjny i superwizyjny dla nauczycieli prowadzony przez psychologów i terapeutów Fundacji, oferujący indywidualne konsultacje, analizę problemów placówek i wspólne opracowywanie planów wsparcia.

Więcej informacji o projekcie można uzyskać pod numerem telefonu +48 880 010 151, poprzez e-mail: joanna@laboratoriummarzen.pl, a także na stronach internetowych:

Dlaczego to takie ważne?

Zaburzenia neurorozwojowe to grupa schorzeń, które ujawniają się już we wczesnym dzieciństwie. Są wynikiem nieprawidłowego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego i obejmują m.in. ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) oraz ASD (spektrum autyzmu).

  • ADHD charakteryzuje się nadmierną ruchliwością, zaburzeniami koncentracji oraz impulsywnością. Szacuje się, że może dotyczyć od 3 do 8% populacji dzieci.
  • ASD to zaburzenie, w którym występują trudności w komunikacji i interakcjach społecznych oraz ograniczone, sztywne wzorce zachowań i zainteresowań. Szacuje się, że w Europie dotyczy ono około 1% populacji.

Brak właściwego wsparcia dla dzieci z ADHD czy ASD może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak depresja, zaburzenia lękowe czy uzależnienia. Dlatego tak istotne jest, aby nauczyciele - osoby spędzające z dziećmi znaczną część dnia - byli odpowiednio przygotowani.

Jak podkreśla radna Magdalena Antolczyk: "W ostatnich latach coraz więcej mówi się o zaburzeniach neurorozwojowych u dzieci, zwłaszcza o ADHD i spektrum autyzmu. I bardzo dobrze - bo te zaburzenia są realne, biologiczne i wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka i nastolatka. Ale samo mówienie to za mało - potrzebna jest konkretna wiedza w szkole, u osób, które spędzają z dzieckiem najwięcej czasu poza domem - u nauczycieli i nauczycielek. Jak mówi Monika Trzeciak, terapeutka arteterapii - dzieciom z takimi zaburzeniami trudno jest nauczyć się umiejętności i reguł społecznych. Możemy pomóc dziecku stać się lepszym słuchaczem, nauczyć się odczytywać mowę ciała oraz płynniej wchodzić w interakcje w grupie. Ważna jest szczera rozmowa o wyzwaniach i sposobach na wprowadzenie zmian."

Edukacja nauczycieli to klucz do budowania bardziej wrażliwego, wspierającego środowiska szkolnego, w którym każde dziecko ma szansę na rozwój swojego potencjału - niezależnie od diagnozy. Bo na końcu chodzi o jedno:
Żeby dzieci nie uczyły się od najmłodszych lat, że są gorsze.

opr AM