Ograniczanie hałasu w szkołach

Radny wskazuje, że przebywanie w miejscach o nadmiernym natężeniu dźwięków może wpływać na problemy ze słuchem, koncentracją uwagi oraz ogólnym samopoczuciem, prowadzić do stresu i problemów zdrowotnych uczniów i nauczycieli. Dlatego Adam Szabelski apeluje o przeanalizowanie możliwości wyposażenia placówek edukacyjnych w materiały dźwiękochłonne lub inne rozwiązania techniczne, które pomogłyby obniżyć poziom hałasu (np. panele dźwiękochłonne lub ścianki akustyczne). Ważne jest też, zdaniem radnego, wprowadzanie stref ciszy w czasie przerw na przykład poprzez umożliwienie uczniom zostanie w wybranych salach (w niektórych szkołach w Polsce pojawiają się na przykład filcowe kokony, w których dziecko może odpocząć).
Adam Szabelski podkreśla, że w profilaktyce związanej z nadmiernym natężeniem dźwięków istotne jest też regularne monitorowanie poziomu hałasu w szkole (zwłaszcza w trakcie przerw). Dlatego prosi o informację, jak często takie pomiary są prowadzone w poznańskich placówkach oświatowych.
W odpowiedzi Urząd Miasta podkreśla, że działania związane z ograniczeniem poziomu hałasu są już podejmowane w placówkach oświatowych Miasta Poznania. Jednym z rozwiązań zmierzających do zmniejszenia poziomu hałasu w szkołach jest wymiana tradycyjnych dzwonków na tzw. "ciche dzwonki". Nowe sygnały dźwiękowe mogą być melodiami lub łagodniejszymi sekwencjami muzycznymi. W 2024 roku Miasto przeznaczyło na ten cel blisko 500 tys. zł. W odpowiedzi na wnioski dyrektorów wymieniono wówczas dzwonki w 28 szkołach podstawowych. W bieżącym roku na ten sam cel zaplanowano w budżecie również 500 tys. zł, z czego skorzystało już kilka szkół podstawowych. Wcześniej niektóre placówki wprowadzały nowe rozwiązanie lub całkowicie rezygnowały z dzwonków.
Dyrektorzy w ramach organizacji pracy w placówkach wprowadzają także miejsca wyciszenia oraz rozwiązania techniczne służące ograniczeniu natężenia hałasu. Przy okazji realizacji robót remontowo-modernizacyjnych w poznańskich szkołach stosowane są materiały, które w dużym stopniu ograniczają poziom hałasu (panele akustyczne, tablice korkowe i materiałowe). Dla przykładu, przy rozbudowie budynku Szkoły Podstawowej nr 46 zastosowano akustyczne okładziny ścienne i sufitowe oraz systemy wygłuszające na posadzkach. Dyrektor szkoły planuje wprowadzić w tym roku podobne elementy w "starej" części szkoły.
Rozwiązania służące wyciszeniu emocjonalnemu dobierane są przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych odpowiednio do wieku uczniów. Są to najczęściej pokoje ciszy, kabiny wyciszające, domki wyciszeń w salach lekcyjnych, strefy wyciszeń wyposażone w siedziska czy koce antystresowe.
Poznań aplikuje również o pozyskanie środków finansowych na realizację programu pn. "Różni ale równi - poprawa jakości edukacji włączającej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 18, Szkole Podstawowej nr 75 i Szkole Podstawowej nr 9 w Poznaniu". W ramach tego programu przewidziano m.in. stworzenie miejsc wyciszeń. Ponadto dzięki współpracy z Radą Osiedla Św. Łazarz w jednej ze szkół został w tym roku wdrożony pilotażowy program mający na celu poprawę akustyki w ciągach komunikacyjnych. Skuteczność zastosowanych rozwiązań będzie można ocenić po realizacji prac.
Odnosząc się do prośby radnego w kwestii pomiarów poziomu hałasu w szkołach, Wydział Oświaty zwróci się do dyrektorów placówek z pytaniem, czy niezależnie od wprowadzanych nowych rozwiązań technicznych ograniczających skutki hałasu, prowadzone są takie pomiary.
oprac. red.
Zobacz również

Miasto młodych

XVIII Sesja RMP

Zasłużeni dla Poznania
