Raport z konsultacji społecznych dotyczących przebudowy ul. Umultowskiej na odcinku od ul. Krygowskiego do ul. Ślazowej - II etap

Przedmiotem drugiego etapu konsultacji społecznych poświęconych budowie ul. Umultowskiej na odcinku pomiędzy ul. Krygowskiego i Ślazową było zagospodarowanie pasa drogowego, lokalizacja miejsc parkingowych i zieleni oraz organizacja ruchu.

W ramach II etapu konsul;tacji społecznych 12 lutego br. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 przy ul. Umultowskiej 114 odbyło się spotkanie warsztatowe z mieszkańcami zainteresowanymi budową ul. Umultowskiej na odcinku od ul. Krygowskiego do ul. Ślazowej. II etap konsultacji społecznych trwał od 12 do 28 lutego br. Po raz pierwszy przeprowadzono je  metodą "Zabawa w projektowanie". Polega ona na wspólnym projektowaniu danej przestrzeni przez jej użytkowników poprzez układanie na mapie ruchomych elementów symbolizujących obiekty, które mają być w tej przestrzeni umieszczone.

Oprócz warsztatów, konsultacje obejmowały również opiniowanie internetowe. Każdy zainteresowany mógł podzielić się swoją propozycją rozwiązań dla ul. Umultowskiej wysyłając email na adres umultowska2019@zdm.poznan.pl.

Uczestnicy warsztatów zostali wyposażeni w plansze prezentujące przebieg pasa drogowego ul. Umultowskiej wraz z granicami sąsiadujących z nim działek i najbliższe otoczenie. Mając do dyspozycji kartonowe elementy zagospodarowania pasa drogowego (moduły), mieszkańcy otrzymali zadanie zaprojektowania ul. Umultowskiej w taki sposób, aby spełniała ona ich potrzeby i oczekiwania. Pomocą służył im zespół złożony ze specjalistów Zarządu Dróg Miejskich, Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Wydziału Ochrony  Środowiska, Poznańskich Inwestycji Miejskich oraz projektantów odpowiedzialnych za opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy ul. Umultowskiej.  Dozwolone było również tworzenie nowych elementów, zapisywanie notatek i uwag.

W wyniku warsztatów powstało 8 dwuwymiarowych makiet, zawierających proponowane przez mieszkańców docelowe zagospodarowanie ulicy. Propozycje te zostaną przeanalizowane i zweryfikowane przez projektantów, którzy na ich podstawie opracują wielowariantową koncepcją.

Bezpośrednio po zakończeniu warsztatów makiety zostały sfotografowane, a ich zdjęcia znajdują się na stronie Zarządu Dróg Miejskich.

Uczestnicy warsztatów zostali ponadto poproszeni o zapisanie na osobnej kartce tych elementów, które były najistotniejsze w ich projekcie lub innych zagadnień, na które projektanci powinni w ich odczuciu zwrócić szczególną uwagę. Wskazane w ten sposób priorytety zostały wyszczególnione w załączonym opisie poprzez pogrubienie (jeżeli wyszczególnione elementy znajdowały się na makiecie) lub komentarz pod opisem proponowanych rozwiązań.

Większość spośród ośmiu grup mieszkańców uczestniczących w warsztatach opowiedziało się za budową ul. Umultowskiej z dopuszczeniem ruchu kołowego. Tylko zdaniem dwóch grup ulica powinna stać się ciągiem pieszo-rowerowym z dopuszczeniem ruchu pojazdów uprzywilejowanych i zachowaniem ruchu kołowego na dwóch odcinkach: od ul. Krygowskiego do Archiwum UAM i od granicy lasu przy działce nr 43/3 do ul. Ślazowej.

Zwolennicy budowy drogi o dopuszczonym ruchu aut zwracali szczególną uwagę na zastosowanie urządzeń fizycznego spowolnienia ruchu. Najczęściej proponowanymi rozwiązaniami były: budowa wyniesionych skrzyżowań i progów zwalniających. Pięć grup zaproponowało zastosowanie "esowania" jezdni. Równie często proponowano wprowadzenie na całości lub części ul. Umultowskiej strefy zamieszkania lub strefy ograniczonej prędkości "Strefa 30". Większość mieszkańców zaproponowała również wyznaczenie dodatkowych miejsc postojowych.

Największą zgodność uczestnicy warsztatów wykazali wobec postulatu budowy wydzielonego chodnika i oświetlenia, instalacji małej architektury oraz budowy przepustów dla zwierząt. Wśród przygotowanych projektów nie ma natomiast propozycji zagospodarowania ul. Umultowskiej jako pieszojezdni lub pozostawienia jej w obecnym kształcie.

Dodatkowo w ramach konsultacji mieszkańcy mieli możliwość przesyłania swoich uwag i opinii drogą elektroniczną lub listową. Spośród wszystkich przesłanych wiadomości tylko jedna zawierała szczegółowe propozycje rozwiązań projektowych. Pozostałe wiadomości nie zawierały szczegółowych rozwiązań projektowych, ale wyrażały ogólne stanowisko nadawców wobec docelowego zagospodarowania ulicy i dotyczyły między innymi budowy ul. Umultowskiej jako ciągu pieszo-rowerowego, sprzeciwu wobec dopuszczenia na ul. Umultowskiej ruchu samochodów, budowy ul. Umultowskiej jako pieszojezdni z uwzględnieniem maksymalnego ograniczenia i spowolnienia ruchu.

ZDM otrzymał również pisma wyrażające poparcie budowy ciągu pieszo-rowerowego przy jednoczesnym sprzeciwie wobec dopuszczenia na ul. Umultowskiej ruchu samochodów. Wpłynęło również pismo z uwagami dotyczącymi sposobu przeprowadzenia badań natężenia ruchu. 

Wszystkie propozycje, opinie i uwagi zostały przekazane do analizy projektantom. Na ich podstawie projektanci opracują wielowariantową koncepcję przebudowy ulicy Umultowskiej.

Dziękujemy za udział w II etapie konsultacji.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej