Migamy w poznańskich przedszkolach

Poznańskie przedszkola coraz chętniej sięgają po język migowy jako narzędzie wspierające integrację i kształtowanie empatii u najmłodszych. Dzięki nowatorskim projektom dzieci uczą się nie tylko podstaw komunikacji niewerbalnej, lecz także zyskują większą wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością słuchową.

Grupa dzieci siedzi w kręgu na dywanie w sali przedszkolnej. Dwie nauczycielki uczestniczą w zabawie z dziećmi. Jedno z dzieci trzyma różową piłkę. W tle kolorowe meble, zabawki i dekoracje ścienne z motywami kwiatowymi. - grafika artykułu
Poznańskie przedszkolaki migają

W Przedszkolu nr 4 "Antoninkowe Skrzaty" od pięciu lat z powodzeniem realizowany jest projekt "Tańczymy, śpiewamy, a nawet migamy", który obejmuje wszystkie grupy wiekowe. Przedszkolaki uczą się znaków języka migowego związanych m.in. z porami roku i nazwami zwierząt. Zainteresowanie dzieci wykracza jednak poza program - często pytają, jak pokazać w języku migowym inne słowa, które znają i stosują na co dzień. W ramach zajęć tworzą także własne książeczki z ilustracjami przedstawiającymi litery alfabetu migowego, co dodatkowo wzmacnia proces nauki i oswaja z nowym sposobem komunikacji.

- Spotykamy się z różnymi osobami, nierzadko boimy się tego, czego nie znamy, przez to też osoby głuche mogą wydawać się "obce" - zauważa Izabela Maćkowiak z Przedszkola nr 4. - Realizowany projekt uwrażliwia na potrzeby osób głuchych i zwraca uwagę na wyzwania, z którymi się mierzą.

Kolejnym przykładem placówki aktywnie promującej język migowy jest Przedszkole nr 130 "Bajkowy Świat", gdzie realizowany jest program "Migam ja, migasz ty, migamy wszyscy". Zajęcia realizowane są w formie zabawy - dzieci uczą się podstawowych słów, rozwiązują zagadki i poznają piosenki w języku migowym. Dodatkowo rozwijana jest u nich mała i duża motoryka, co pozytywnie wpływa na ich ogólny rozwój psychoruchowy.

- Projekt ma za zadanie uwrażliwianie na sytuację osób głuchych w mieście. Najbardziej budująca jest w tym sprawczość, kiedy dzieci spotykają osobę głuchą i mogą jej powiedzieć "dzień dobry" - mówi Daria Drzymała-Kuchowicz z Przedszkola nr 130.

Z językiem migowym zapoznają się również dzieci z Przedszkola nr 98 "Słoneczko". Tam projekt skierowany jest do najstarszej grupy - 6-latków - a jego efekty będzie można zobaczyć już niebawem podczas przedszkolnego festynu.

- Uczymy się podstaw, od słów takich jak kolory czy dni tygodnia - opowiada Justyna Wujewska z Przedszkola nr 98. - Dzieci są bardzo zaciekawione projektem. Teraz będziemy mieli festyn, na którym zaprezentują swoje umiejętności.

Dzięki takim inicjatywom język migowy staje się coraz bardziej obecny w codziennym życiu najmłodszych mieszkańców Poznania, a przedszkola pełnią ważną rolę w kształtowaniu otwartego i empatycznego społeczeństwa.

Dowiedz się więcej na temat