O reklamie w przestrzeni publicznej

- Estetyka przestrzeni publicznych przestała być zagadnieniem zarezerwowanym tylko dla środowisk eksperckich. Stała się kwestią, o której rozmawia coraz więcej osób. Poznań, podobnie jak wiele innych miast, przez lata szukał sposobu, by uregulować ten obszar w sposób wyważony - nie ograniczając prawa do promocji, a jednocześnie nie pozwalając, by reklama zdominowała przestrzeń miasta - mówi Natalia Weremczuk, zastępczyni prezydenta Poznania. - W 2023 roku zakończyliśmy proces konsultacji i prac nad uchwałą krajobrazową, której celem było uporządkowanie zasad obecności reklam w mieście. Mamy świadomość, że w tym zakresie zostało jeszcze wiele do zrobienia, ale uchwała już teraz przynosić dobre rezultaty. Tylko w ciągu pierwszego kwartału 2025 roku na podstawie je przepisów zdemontowano ponad 100 nielegalnych nośników reklamowych. Prowadzone są regularne kontrole, a przestrzeń miejska zaczyna na nowo odzyskiwać przejrzystość i czytelność. Narzędzia wykorzystywane przez Miasto do walki z chaosem reklamowym są bardzo istotne, ale powinniśmy też pamiętać o edukacji, na każdym jej poziomie, w zakresie estetyki przestrzeni publicznych. W tym aspekcie ważną rolę do odegrania mają liderzy opinii, w tym m.in. środowiska akademickie i media.
Celem tegorocznej edycji, zatytułowanej "Między estetyką a rzeczywistością", jest interdyscyplinarna refleksja nad bieżącymi wyzwaniami, z jakimi mierzą się gminy w zakresie kształtowania przestrzeni publicznej oraz praktyki stosowania i egzekwowania przepisów krajobrazowych. Zaproszeni eksperci i praktycy przybliżają zagadnienia związane z polityką reklamową polskich miast, porządkiem przestrzennym oraz skutecznymi narzędziami administracyjnymi wspierającymi ład estetyczny.
Konferencja odbywa się w budynku Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przy al. Niepodległości 53.
Zakres tematyczny konferencji
Pierwszy dzień poświęcony został zagadnieniom związanym z kształtowaniem współczesnej przestrzeni publicznej. Poruszone były m.in. kwestie ochrony konserwatorskiej, reklam historycznych oraz wyzwań i możliwości wynikających z rozwoju technologii cyfrowej w kontekście reklamy wizualnej.
Drugiego dnia uczestnicy zapoznają się z praktycznymi i prawnymi aspektami egzekwowania przepisów. Wśród tematów znajdą się tymczasowe obiekty budowlane, przebieg postępowań egzekucyjnych, stosowanie kar za nielegalne reklamy, a także zasady naliczania i wdrażania opłaty reklamowej w praktyce jednostek samorządu terytorialnego.
Konferencja stanowi przestrzeń wymiany doświadczeń i wiedzy między przedstawicielami administracji publicznej, środowisk akademickich, architektami, prawnikami oraz osobami zajmującymi się estetyką przestrzeni miejskiej. Planowana inicjatywa ma służyć długofalowemu budowaniu wspólnej polityki przestrzennej, łączącej lokalne, regionalne i ogólnokrajowe perspektywy.
Zobacz również

O reklamie w przestrzeni publicznej

Dobre praktyki w przestrzeni miejskiej na wiosnę

Inicjatory 2024 - ostatnie chwile na zgłoszenia
