"Strefa 30" od lata obowiązywać będzie w centrum Poznania

Do 30 czerwca 2011 roku Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu planuje wprowadzić w ścisłym centrum miasta "strefę 30". W obszarze między ulicami Solną, Alejami Marcinkowskiego, św. Marcin i aleją Niepodległości uczestników ruchu obowiązywać będzie maksymalna prędkość 30 km/h.

"Strefa 30" w Poznaniu - grafika artykułu
"Strefa 30" w Poznaniu

Docelowo "strefa 30" będzie obowiązywać na obszarze wewnątrz I ramy komunikacyjnej. Granice wyznaczać będą ulice: Pułaskiego, Roosevelta na zachodzie, Matyi, Królowej Jadwigi (granica południowa), Jana Pawła II (wschód) a od północy tory kolejowe i ulica Przepadek. Zmiany zostaną wprowadzane etapami i skończą się w 2013 roku.
Z wprowadzeniem "strefy 30" związana jest konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. Na ulicach: Działyńskich, Gwarnej, Kantaka, Kościuszki, Młyńskiej, Nowowiejskiego, placu Wolności, 27 Grudnia zostaną wyznaczone kontrapasy dla ruchu rowerowego. Wprowadzenie "strefy 30" wymaga również przebudowy skrzyżowań
z sygnalizacją świetlną: Kościuszki - Libelta, Kościuszki - Fredry, 27 Grudnia - 3 Maja - plac Wolności - Ratajczaka, Aleje Marcinkowskiego - plac Wolności oraz zmiany pasów ruchu i ograniczenia liczby miejsc postojowych. Pojawią się również kolejne stojaki rowerowe w centrum miasta.

Warto dodać, że ograniczenie prędkości do 30 km/h jest stosowane na ponad 70 procentach ulic w Berlinie i 90 procentach ulic w austriackim Grazu. W Polsce zdecydowano się zastosować takie rozwiązanie m.in. w Gdańsku. Wprowadzenie "stref 30" skutkuje również zmniejszeniem liczby wypadków oraz znaczącą poprawą bezpieczeństwa w ruchu.

W ramach konsultacji projektu, do 4 kwietnia br. Zarząd Dróg Miejskich oczekuje na opinie, sugestie, uwagi i wnioski wszystkich zainteresowanych dotyczące wprowadzenia "strefy 30" w ścisłym centrum Poznania. Więcej informacji TUTAJ.