Przywrócić tramwaj, pozostawić autobus

Radni Magdalena Antolczyk i Tomasz Stachowiak postulują w interpelacji przywrócenie przebiegu trasy tramwaju linii nr 5 oraz utrzymanie tymczasowej trasy autobusu linii nr 179 jako trasy stałej.

autobus linii 179 przed przejściem dla pieszych, za nim widoczny budynek i samochody - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań

Radni wnioskują o przywrócenie na stałe przebiegu trasy tramwaju nr 5 przez przystanki: Kolejowa, Pamiątkowa, Kosińskiego, Rynek Wildecki, Św. Czesława, Wierzbięcice, Poznań Główny. Obecnie wszystkie tramwaje wyruszające z pętli Górczyn kursują identyczną trasą aż do Dworca Zachodniego, co prowadzi do braku bezpośredniego połączenia Górczyna z Wildą. Stąd, zdaniem Magdaleny Antolczyk i Tomasza Stachowiaka, zasadna jest zmiana przebiegu trasy tramwaju nr 5 i skierowanie jej przez ulice Hetmańską i 28 Czerwca 1956. "Mieszkańcy zmuszeni są do wielokrotnych przesiadek na relatywnie krótkim odcinku - skutecznie to zniechęca do korzystania z komunikacji miejskiej, a w konsekwencji zwiększa ruch samochodowy i emisję szkodliwych pyłów." - argumentują radni. Zwracają ponadto uwagę, że obecną sytuację dotkliwie odczuwają szczególnie osoby starsze, które często muszą przemieszczać się do placówek medycznych. Dojazd z Górczyna do Centrum Medycznego HCP wymaga przesiadek na ruchliwym skrzyżowaniu ulic Głogowska-Hetmańska, a do Ortopedyczno-Rehabilitacyjnego Szpitala Klinicznego im. Wiktora Degi czekają ich przesiadki na dwóch skrzyżowaniach ulic Głogowska-Hetmańska oraz Traugutta-Hetmańska. Powoduje to znaczne zwiększenie długości i uciążliwości podróży lub wybranie dojazdu do szpitala taksówką.

Druga część interpelacji dotyczy pozostawienia wprowadzonych tymczasowo zmian w przebiegu linii autobusowej nr 179. Zdaniem radnych ten wariant trasy pozwala na lepszą obsługę komunikacyjną mieszkańców nowych osiedli powstających pomiędzy ulicami Krauthofera a Daleką, a z kolei trasa stała autobusu nr 179 na odcinku pomiędzy ulicami Dmowskiego a Drużynową nie ma żadnych przystanków i stanowi wyłącznie jej odcinek przelotowy. Wraz z pojawieniem się przystanków Dmowskiego n/ż, Górki, Daleka - pojawiła się alternatywa dla zwiększonego ruchu samochodowego spowodowanego bardzo szybko postępującą urbanizacją tej części Osiedla.

Magdalena Antolczyk i Tomasz Stachowiak zwracają uwagę, że brak dostępu do sprawnej i dogodnej komunikacji miejskiej dla znacznej liczby mieszkańców i mieszkanek Górczyna może prowadzić do zjawiska wykluczenia komunikacyjnego - zwłaszcza osób starszych i mniej mobilnych.

W odpowiedzi Zarząd Transportu Miejskiego stwierdza, że przywrócenie trasy tramwaju linii nr 5 nie jest zasadne. ZTM uzasadnia, że obecny przebieg trasy linii nr 5 częściowo pokrywa się z trasą linii nr 17, tworząc parę linii, której częstotliwość z założenia ma być wysoka. Kolejna, czwarta linia tramwajowa na Wildzie nie byłaby uzasadniona potokami pasażerskimi w tym rejonie miasta. ZTM wskazuje, że nie ma możliwości zapewnienia bezpośrednich połączeń dla wszystkich części miasta. W przypadku Górczyna i dojazdu do szpitala na ul. 28 Czerwca 1956 r. dojazd możliwy jest z jedną przesiadką "drzwi w drzwi" na przystanku Poznań Główny z tramwaju linii nr 5 lub 17 na tramwaj linii nr 10. W stosunku do przejazdu od strony ul. Hetmańskiej trasa ta jest nieznacznie dłuższa pod względem czasu przejazdu oraz liczby przejechanych przystanków. Według ZTM jest jednak wygodniejsza, ponieważ pozwala uniknąć konieczności przesiadania się w obrębie skrzyżowania ul. Głogowskiej z ul. Hetmańską oraz skrzyżowania ul. Hetmańskiej z ul. 28 Czerwca 1956 r.

Odnośnie autobusu linii nr 179, ZTM wyjaśnia, że objazd przez ul. Dmowskiego wynikał z prowadzonego w 2023 r. remontu torowiska tramwajowego w ul. Głogowskiej i zamknięcia dla ruchu ul. Góreckiej do kwietnia br. Projekt inwestycji na ul. Dmowskiego nie uwzględniał jednak wprowadzenia tam na stałe ruchu autobusowego. W związku z tym, że trasa linii autobusowej nr 179 spotkała się z pozytywnym odbiorem pasażerów obecnie ZTM analizuje możliwość utworzenia przystanków autobusowych na ul. Dmowskiego w miejscach, które w minimalny sposób wpływałyby na ruch pozostałych użytkowników (w tym rowerzystów poruszających się nową drogą rowerową).

oprac. red.

Dowiedz się więcej na temat