Jak informuje zastępca prezydenta Poznania Mirosław Kruszyński, prace związane z remontem torowiska na węźle komunikacyjnym most Teatralny zostaną zakończone do 9 grudnia br. Jest to konsekwencja tego, że w poniedziałek, 18 listopada, w czasie prac remontowych na Teatralce zostały odkopane trzy nitki gazociągu. Jedna z rur była nieszczelna. Dzięki szybkiej i skutecznej interwencji służb poznańskiego oddziału Polskiej Spółki Gazowej gazociąg został zabezpieczony. Jednak z uwagi na bezpieczeństwo pracowników jak i przechodniów prace torowe i drogowe do czasu zakończenia przebudowy gazociągu, czyli do 23 listopada, zostały wstrzymane.
- Trzeba również dodać, że w trakcie prac na Teatralce został rozszerzony zakres remontu o przebudowę torowiska w ciągu ul. Roosevelta aż do ul. Poznańskiej. Zarząd Dróg Miejskich zdecydował równie ż o spełnieniu postulatu dotyczącego zwiększenia powierzchni przystanku tramwajowego na ul. Roosevelta. Poprawi to wygodę i sprawniejszą obsługę pasażerów komunikacji miejskiej - dodaje Dorota Wesołowska, rzecznik ZDM Poznań.
Zły stan techniczny torowiska i rozjazdów tramwajowych oraz związane z tym coraz częstsze opóźnienia i przerwy w ruchu komunikacji miejskiej były przyczynami podjęcia decyzji o rozpoczęciu remontu torowiska tramwajowego na węźle komunikacyjnym most Teatralny. Poprzednia kompleksowa modernizacja torowiska w tym miejscu została przeprowadzona w 1995 r., a jest to jeden z kluczowych węzłów komunikacji zbiorowej w Poznaniu. Podczas przebudowy ronda Kaponiera był to najważniejszy łącznik północnej części Poznania z Jeżycami i śródmieściem, który umożliwiał bezpośrednie połączenie pomiędzy Ratajami a Winogradami i Jeżycami. To także kluczowe miejsce dla komunikacji tramwajowej na linii wschód-zachód. Podczas minionych wakacji na węźle most Teatralny krzyżowały się trasy aż 11 z 15 linii tramwajowych. Dużo większe natężenie ruchu wpłynęło na szybsze zużycie torowiska.
Celem remontu jest wymiana wszystkich elementów torowiska. Wyremontowana zostanie również nawierzchnia jezdni w pasie torowiska oraz rejonie węzła rozjazdowego, zostanie przebudowana sygnalizacja świetlna. W ramach remontu postanowiono dokonać korekty lokalizacji przejść dla pieszych przez jezdnię i torowisko. Wynikało to z konieczności umiejscowienia ich poza strefą iglic rozjazdów torów. W ramach prac przebudowane zostaną przystanki tramwajowe. Zamontowane zostaną również barierki - tzw. błotochrony stanowiące wygrodzenie strefy peronu od ruchu samochodowego. Zmiany odczują również rowerzyści. Przejazdy rowerowe przez jezdnie oprócz oznakowania pionowego i poziomego, zasygnalizowane zostaną poprzez wykonanie na przejeździe oznaczenia z masy chemoutwardzalnej w kolorze czerwonym. Przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu powiązane zostaną z ulicami: Dąbrowskiego, Roosevelta, Fredry.
Dużą zmianę odczują rowerzyści jadący ul. Fredry w kierunku ul. Dąbrowskiego, którzy będą mogli przejechać bezkolizyjnie skrzyżowanie na wydzielonej fazie sygnału "zielonego" wraz z tramwajami w relacji Fredry/ Dąbrowskiego. Dotychczas rowerzyści, którzy jechali z ulicy Fredry na ulicę Dąbrowskiego skręcali w prawo w ulicę Roosevelta i zobowiązani byli do korzystania z przejazdu rowerowego zlokalizowanego równolegle do przejścia dla pieszych.
Dzięki przebudowie pojawią się rozwiązania, które mają ułatwić korzystanie z tego węzła osobom niepełnosprawnym. Na przejściach dla pieszych będą m.in. zastosowane krawężniki typu "najazdowego" obniżone do 1 centymetra i wyróżnione kolorem żółtym. Z myślą o osobach z dysfunkcją narządów wzroku przejścia dla pieszych zostaną wyposażone w białe, ostrzegawcze taśmy nawierzchniowe z wypukłymi elementami. Dzięki ich zainstalowaniu osoby z dysfunkcją wzroku bezpiecznie odnajdują przejścia dla pieszych. Warto wspomnieć, że poznańscy drogowcy jako pierwsi w kraju rozpoczęli montaż mat z wypustkami. Dodatkowo przebudowane sygnalizacje świetlne wyposażone zostaną w sygnalizatory dźwiękowe oraz przyciski uruchamiające sygnalizację na wysokości dogodnej dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.