Na początku sesji przed Radą wystąpił Olaf Śramkowski przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Poznania (od czerwca br.), który przedstawił obecną sytuację i działania MRMP. Młodzieżowa Rada zorganizowała Kongres Samorządów Uczniowskich z poznańskich szkół, członkowie MRMP brali udział w konferencjach, panelach dyskusyjnych, gdzie reprezentowali sprawy poznańskiej młodzieży. Inne działania to m.in. utworzenie komisji ds. relacji międzynarodowych i kontakty z młodzieżą z Ukrainy i Tajwanu. MRMP utrzymuje także regularne relacje z Młodzieżową Radą z Sejmiku Województwa Wielkopolskiego oraz z miejscowości aglomeracji poznańskiej. Olaf Śramkowski zadeklarował otwartość Młodzieżowej Rady z Radą Miasta Poznania.
Oświadczenie Przewodniczącego RMP
Przewodniczący Rady Miasta Grzegorz Ganowicz wygłosił oświadczenie związane ze spotkaniem jakie radni odbyli w dniu 18 listopada z mieszkańcami Głuszyny, Krzesin i Starołęki w Szkole Podstawowej nr 63. Grzegorz Ganowicz podkreślił, że spotkanie odbyło się w dobrej atmosferze, podziękował wszystkim, którzy pomogli w jego zorganizowaniu i uczestniczyli w nim, w tym dyrektorom i szefom miejskich instytucji, którzy występowali jako eksperci miejscy. Szczególne podziękowania Przewodniczący RMP złożył zespołowi Biura Rady Miasta i Wydziału Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta. W spotkaniu udział wzięło około stu mieszkańców, zidentyfikowano około czterdziestu spraw, które zostały skierowane do komisji merytorycznych z prośbą o zajecie się nimi w pracach komisji poprzez spotkania lub interpelacje. Z realizacji tematów zostanie przygotowana informacja dla mieszkańców. Grzegorz Ganowicz ocenił, że zawiodła warstwa informacyjna i w tej sprawie jest w kontakcie z Gabinetem Prezydenta.
Sesje w roku 2026
Rada przyjęła harmonogram swoich sesji na 2026 rok, który przedstawia się następująco: 20 stycznia, 10 lutego, 17 marca, 14 kwietnia, 12 maja, 2 czerwca, 16 czerwca (absolutoryjna), 29 czerwca (uroczysta), 7 lipca, 8 września, 29 września, 27 października, 17 listopada (pierwsze czytanie projektu budżetu na rok 2027), 8 grudnia, 17 grudnia (budżetowa).
Nie będzie komisji doraźnej
Rada podjęła decyzję w sprawie obywatelskiego projektu uchwały postulującego powołanie komisji doraźnej Rady Miasta Poznania mającej na celu systemowe rozwiązanie kryzysu mieszkaniowego na Osiedlu Maltańskim. Tematem tym w ostatnim czasie zajmowała się Komisja Polityki Mieszkaniowej. W opinii tej Komisji nie ma potrzeby powoływania specjalnej komisji doraźnej, gdyż Komisja Polityki Mieszkaniowej jest merytorycznie przygotowana do zajmowania się tematem Osiedla Maltańskiego, a powołanie innej komisji prowadziło by m.in. do dublowania prac. Rada Miasta jednogłośnie zdecydowała, aby nie powoływać komisji doraźnej. Przedstawiciele Stowarzyszenia Maltańskie nasz Dom przedstawili Radzie prezentację dotyczącą sytuacji osób zamieszkujących ten teren.
Miejscowy plan
Rada przyjęła miejscowy plan w rejonie ulic Romana Maya i Starołęckiej- część A. Plan finalizuje proces tworzenia nowej dzielnicy mieszkaniowej, powstałej w wyniku przekształceń terenów poprzemysłowych. Zaplanowana kompleksowa obsługa komunikacyjna wraz z systemem zieleni oraz usługami centrotwórczymi pozwolą stworzyć osiedle, zaspokajające potrzeby obecnych i przyszłych mieszkańców.
Realizacja zaleceń Komisji Rewizyjnej
Dyrektorka Wydziału Kultury Justyna Makowska przedstawiła Radzie informację o realizacji zaleceń zawartych w protokole kontroli Komisji Rewizyjnej z kontroli pn. "Zapoznanie się z informacjami o wykonaniu planów finansowych przez miejskie instytucje kultury ze szczególnym uwzględnieniem dotacji oraz inne podmioty (stowarzyszenia, Fundacje, osoby fizyczne, podmioty gospodarcze) korzystające z dotacji miasta Poznania w roku 2024". Komisja Rewizyjna zaleca przeprowadzenie audytu instytucji wykazujących lukę finansową i w zależności od jego wyniku podjęcie działań restrukturyzacyjnych w celu jej wyeliminowania oraz stworzenie systemu motywacyjnego do zwiększenia udziału przychodów własnych w finansowaniu instytucji.
Justyna Makowska przypomniała, że instytucje kultury są samodzielnymi osobami prawnymi, natomiast rolą organizatora jest przede wszystkim zapewnienie instytucjom warunków do realizacji zadań statutowych oraz kontrola prawidłowości wykorzystania udzielonych dotacji. W tym zakresie Miasto na bieżąco analizuje sprawozdania finansowe i programowe, a w razie potrzeby podejmuje działania przewidziane prawem. Zwiększanie udziału przychodów własnych pozostaje ważnym kierunkiem działań. Organizator, w ramach swoich kompetencji, może wspierać instytucje poprzez narzędzia programowe i strategiczne - stwarzając warunki do rozwoju publiczności i oferty - natomiast nie ma możliwości bezpośredniego ingerowania w politykę repertuarową, cenniki, czy szczegółowe rozwiązania finansowe.
Wydział Kultury przystąpi do opracowania projektu nowelizacji zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagrody rocznej dyrektorom samorządowych instytucji kultury, dla których organizatorem jest Miasto Poznań. Rozważana będzie możliwość zastosowania kryterium zwiększania przychodów własnych w strukturze przychodów uzyskanych przez instytucję.
Wnioski z protokołu kontroli Komisji Rewizyjnej będą wykorzystywane przy dalszym monitorowaniu kondycji instytucji kultury.
Zasadne petycje
Rada zgodziła się z rekomendacją Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w sprawie skierowanych do RMP petycji. Pierwsza z nich dotyczyła podjęcia działań mających na celu utworzenie parku na terenie położonym na południe od ul. Hetmańskiej w Poznaniu. Wnoszący petycję proponują utworzenie parku na południe od ulicy Hetmańskiej w kwartale ulic: Hetmańska, Dmowskiego, Krauthofera, Górecka i przeznaczenie terenu działek na tereny ogólnodostępnej zieleni urządzonej. Postulują również zabezpieczenie terenów pod powstanie parku w dokumentach planistycznych i wyłączenie tego terenu z planów zabudowy oraz podjęcie działań, aby sąsiadujące tereny prywatne uzupełniły obszar parku.
Wskazany teren w latach 90-tych był użytkowany jako ogródki działkowe. Zostały one formalnie zlikwidowane, ale roślinność pozostała i rozrasta się. Dlatego proponują rewitalizację roślinności i stworzenie parku. Podkreślają, że parki-sady są popularnym rozwiązaniem w innych miastach na świecie, pełnią nie tylko funkcję estetyczną, ale także edukacyjną i społeczną, integrując mieszkańców i ucząc ich ekologii. Proponowany obszar mógłby być funkcjonalnie powiązany z parkiem linearnym na Górczynie, co stworzyłoby spójny system zieleni, chroniący miasto przed negatywnymi skutkami zmian klimatycznych. Zdaniem Wnoszących petycję, utrata tak cennego obszaru i istniejącej już zieleni, która pełni funkcje ekosystemowe, byłaby niepowetowaną stratą dla lokalnej społeczności.
Urząd Miasta odnosząc się do petycji przypomina, że na tym obszarze nieruchomości w większości należą do spółek handlowych oraz osób fizycznych. Jedynie w rejonie skrzyżowania ulicy Hetmańskiej i Góreckiej nieruchomości należą do Miasta Poznania. Ogranicza to możliwość bezpośredniej realizacji postulowanych działań przez Miasto, bez wcześniejszych zmian planistycznych lub uzgodnień z właścicielami nieruchomości. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego przeznaczają ten teren głównie pod zabudowę usługową, z dopuszczeniem lokalizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. m kw. W obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Poznania przeznaczono ten teren pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną lub usługową. Dopuszczono lokalizację obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. m kw. oraz pod zabudowę usługową. Ponadto teren wskazany w petycji znajduje się bezpośrednio przy obszarze, dla którego Studium określiło obowiązek wyznaczenia w planach miejscowych co najmniej jednego ogólnodostępnego terenu zieleni publicznej. Ten kierunek zagospodarowania zawarto w planie miejscowym "W rejonie ulic R. Dmowskiego i Góreckiej". Na południe od ulicy Krauthofera wyznaczono nowy park linearny (ponad 10 ha). Uznając inicjatywę za cenną wskazuje się jednocześnie, że ze względu na zyski społeczne oraz podniesienie jakości urbanistycznej dzielnicy trzeba mieć na uwadze, że ewentualna zmiana przeznaczenia terenów wiąże się z wieloma problemami. Istnieje duże ryzyko, że właściciele nieruchomości będą dochodzić roszczeń i konieczna będzie wypłata bardzo wysokich odszkodowań z powodu spadku wartości nieruchomości.
W ocenie Komisji Skarg Wniosków i Petycji zieleń urządzona na terenach zurbanizowanych stanowi ważny element budowania atrakcyjności przestrzeni publicznej. Mieszkańcy doceniają fakt istnienia parków czy skwerów zieleni i chętnie z nich korzystają. To nie tylko miejsce rekreacji i wypoczynku, ale także miejsce ich spotkań. Władze Miasta powinny być wyczuleni na potrzeby społeczne związane z tym aspektem życia mieszkańców i planując przeznaczenie przestrzeni publicznej uwzględniać go w wyznaczaniu dalszych swoich działań. Dlatego Komisja uznała postulat utworzenia nowych terenów zielonych za zasadny i rekomenduje podjęcie działań mających na celu zwiększenie terenów stanowiących zieleń urządzoną oraz zabezpieczenie środków finansowych związanych z ich utworzeniem i utrzymaniem.
Druga petycja dotyczyła zabezpieczenia i ocalenia historycznej mozaiki przy ulicy Chojnickiej w Poznaniu. Mozaika znajduje się w przeznaczonym do rozbiórki budynku dawnego ośrodka szkoleniowego Policji przy ul. Chojnickiej, należącym do Miasta i zarządzanym przez Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji. Została stworzona w 1972 roku z chodzieskiej stłuczki porcelanowej i posiada wysokie walory artystyczne. Jest dziełem dwóch artystek związanych z poznańską Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz): Urszuli Okupniak-Chmielewskiej i Janiny Katulskiej-Jakubowskiej. Mozaika przedstawia motywy nawiązujące do starożytnego Egiptu, ma wymiary 12x4 m. Budynki, w których znajduje się mozaika, zostały zatwierdzone do rozbiórki. Ogłoszono osobny przetarg, w którym przedmiot zamówienia obejmuje etap bezpiecznego zdjęcia mozaiki i jej zabezpieczenia. Autorom petycji zależy, aby dzieło nie trafiło do magazynu na nieokreślony czas, a mogło być publicznie eksponowane stając się częścią kulturalnego krajobrazu Poznania. Postulują również pilne i skuteczne zabezpieczenie budynku, w którym znajduje się mozaika, aby uniemożliwić dostęp osobom nieupoważnionym. Pod petycją podpisało się blisko tysiąc osób. Inicjatywę popiera także Rada Osiedla Kiekrz.
Inne uchwały
W dwóch uchwałach dotyczących Poznańskiego Ośrodka Specjalistycznych Usług Medycznych radni wyrazili zgodę na zawarcie przez POSUM umowy najmu powierzchni na cele świadczenia usług medycznych w trybie bezprzetargowym przez: Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego oraz przez Fresenius Nephrocare Polska. Rada przyjęła uchwały dotyczące zmian w tegorocznym budżecie Miasta oraz w wieloletniej prognozie finansowej. W zakresie spraw transportowych przyjęto techniczne uchwały w sprawie regulaminu parkingów działających w systemie Park & Ride oraz w sprawie zmiany porozumienia międzygminnego w zakresie lokalnego transportu zbiorowego pomiędzy Miastem Poznań a Miastem i Gminą Kórnik Gminą Zaniemyśl, Gminą Mosina, Gminą Komorniki, Miastem Luboń i Gminą Dopiewo. Radni zgodzili się, aby Miasto zaciągnęło pożyczkę długoterminową ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na transformację cyfrową. Przyjęto także zmianę w "Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Miasta Poznania na lata 2019-2025", przedłużając ją do roku 2027.
W wolnych głosach radna Sara Szynkowska vel Sęk skrytykowała sytuację, w które mieszkańcom trudno jest wejść do Urzędu Miasta na pl. Kolegiackim z powodu zainstalowanych bramek w holu przy wejściu do Urzędu.
Kolejna sesja Rady Miasta odbędzie się 18 grudnia i będzie to sesja budżetowa.
MM/WMP
Powyższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania