Terminal intermodalny na stacji Poznań - Franowo otwarty

Nowoczesny terminal kontenerowy na stacji Poznań - Franowo został oddany do użytku.

fot. PKP Cargo - grafika artykułu
fot. PKP Cargo

Terminal to w ostatnich latach największa i najważniejsza inwestycja PKP CARGO na dynamicznie rozwijającym się rynku intermodalnym. Obiekt jest I etapem budowy Centrum Logistycznego na stacji Poznań Franowo. "Uruchomienie Terminalu na stacji Poznań - Franowo jest ważnym krokiem dla rozwoju rynku intermodalnego w naszym kraju. Lista atutów tego obiektu jest bardzo długa: to nowoczesny i jeden z największych terminali w Grupie PKP CARGO, leży na szlaku komunikacyjnym Wschód-Zachód, blisko autostrady A2, blisko lotniska i wielkich centrów logistycznych zlokalizowanych w pobliżu. Nie bez znaczenia jest także siła gospodarcza regionu, możliwości jakie Wielkopolska oferuje inwestorom, a więc naszym potencjalnym klientom" - powiedział Adam Purwin, członek ds. finansowych PKP CARGO pełniący obowiązki prezesa. Terminal będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Będzie to największy terminal zlokalizowany w tej części kraju, wyróżniający się wielkością na tle pozostałych 7 terminali należących do Grupy PKP CARGO Logistics. Wartość inwestycji wyniosła ok. 25 mln zł, z czego prawie 9 mln zł pozyskano ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. "Terminal kontenerowy w Poznaniu - Franowie będzie zajmował powierzchnię ponad 20 tys. mkw. i obsługiwać początkowo 11, a docelowo 26 tys. kontenerów rocznie. Istnieje możliwość jego dalszej rozbudowy w przyszłości" - powiedział Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości, realizującego inwestycje. W ramach projektu "Budowa i wyposażenie kolejowego terminala intermodalnego na stacji Poznań - Franowo - Etap 1A" powstał liczący 1570 mb układ torowy z dwoma torami załadunkowymi i wyładunkowymi oraz plac o powierzchni około 20 tys. metrów kwadratowych do składowania kontenerów. Zbudowane zostały również m.in.: droga dojazdowa, infrastruktura energetyczna, telekomunikacyjna, wodnokanalizacyjna oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych. Zostały zakupione także dwa urządzenia przeładunkowe - wózki jezdne kontenerowe, które służą do przeładunku w terminalach kontenerowych, o udźwigu do 45 t, mogące przeładowywać kontenery ISO. "Dzięki temu terminalowi będziemy mogli skrócić znacznie czas obsługi klienta i kontenerów w tym miejscu. Naszą przewagą będzie przede wszystkim możliwość świadczenia usług na naprawdę wysokim poziomie, charakteryzujących się między innymi możliwością rozładunku towaru z dalszego toru, a więc tym samym znacznie wydajniejszą obsługę klientów" - powiedział Dyrektor Kostowski. Istotny jest także aspekt ekologiczny realizowanej inwestycji. Mniejsza ilość kontenerów będzie przewożona przez transport drogowy. Obniżą się także koszty napraw dróg, ulegających szybszemu zniszczeniu przez ponadnormatywnie obciążone samochody ciężarowe. Lepsza jakość nawierzchni arterii drogowych w konsekwencji przyczyni się to do zwiększenia bezpieczeństwa ich użytkowników.

Stacja towarowa Poznań - Franowo jest największą stacją w Wielkopolsce, gdzie krzyżują się ważne linie kolejowe, obsługujące transport z portów morskich do Polski i Europy południowej. Terminal powstał przy linii nr 352 Swarzędz - Poznań Starołęka, stanowiącej obwodnicę towarową Węzła Poznańskiego, będącą częścią ciągu komunikacyjnego E 20. Są tu rozrządzane pociągi z zachodu Europy do centrum kraju i za wschodnią granicę. Stąd można też odprawiać składy towarowe m. in. do Wrocławia, Zielonej Góry, Szczecina, Bydgoszczy, Piły, Kluczborka i Warszawy oraz Kunowic.