Niż demograficzny a infrastruktura edukacyjna

Radna zwraca uwagę, że niż demograficzny zmusza samorządy do optymalizacji sieci placówek. Może to oznaczać konsolidację szkół, zamykanie mniej licznych placówek lub dostosowywanie budynków do mniejszej liczby uczniów. W dłuższej perspektywie może to prowadzić do sprzedaży lub zmiany przeznaczenia budynków szkolnych. Dlatego Ewa Jemielity prosi o przedstawienie dokładnej analizy zapotrzebowania na infrastrukturę edukacyjną w Poznaniu w najbliższych latach oraz planów Miasta wobec placówek, w których liczba dzieci spadła najbardziej. W szczególności zwraca się o informację, w której szkole na terenie miasta planowane jest wydzielenie części placówki pod odpłatne usługi senioralne.
Miasto odpowiada radnej, że zmiany demograficzne są jednym z istotnych czynników, które mają wpływ na analizy przygotowywane przez Wydział Oświaty dotyczące sieci przedszkoli i szkół. Obecnie zauważalny jest spadek liczby dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat), co oznacza, że wkrótce zmniejszy się także liczba dzieci w szkołach podstawowych, a następnie w ponadpodstawowych.
Z tego powodu Wydział Oświaty analizuje dane demograficzne w poszczególnych rejonach miasta. Materiały z tych analiz oraz propozycje rozwiązań zostaną przedstawione do końca października 2025 r. radnym z Komisji Oświaty i Wychowania, aby rozpocząć dyskusję nad propozycjami zmian.
Miasto wskazuje też, że Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło propozycje zmian w Prawie oświatowym, które obejmują m.in. szereg rozwiązań organizacyjnych związanych z sytuacją demograficzną w kraju (m.in. rozszerzenie możliwości tworzenia zespołów oraz uproszczona procedura przekształcania i tworzenia filii szkół).
Poniższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania
Zobacz również

Zakochany w swoim mieście

XXIII sesja RMP

Herb Poznania na budynkach oświatowych
