Niż demograficzny a infrastruktura edukacyjna

Radna Ewa Jemielity pyta w interpelacji jak niż demograficzny wpłynie na infrastrukturę edukacyjną w Poznaniu.

Pusta sala lekcyjna, ławki i krzesła, tablice, szafy - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Radna zwraca uwagę, że niż demograficzny zmusza samorządy do optymalizacji sieci placówek. Może to oznaczać konsolidację szkół, zamykanie mniej licznych placówek lub dostosowywanie budynków do mniejszej liczby uczniów. W dłuższej perspektywie może to prowadzić do sprzedaży lub zmiany przeznaczenia budynków szkolnych. Dlatego Ewa Jemielity prosi o przedstawienie dokładnej analizy zapotrzebowania na infrastrukturę edukacyjną w Poznaniu w najbliższych latach oraz planów Miasta wobec placówek, w których liczba dzieci spadła najbardziej. W szczególności zwraca się o informację, w której szkole na terenie miasta planowane jest wydzielenie części placówki pod odpłatne usługi senioralne.

Miasto odpowiada radnej, że zmiany demograficzne są jednym z istotnych czynników, które mają wpływ na analizy przygotowywane przez Wydział Oświaty dotyczące sieci przedszkoli i szkół. Obecnie zauważalny jest spadek liczby dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat), co oznacza, że wkrótce zmniejszy się także liczba dzieci w szkołach podstawowych, a następnie w ponadpodstawowych.

Z tego powodu Wydział Oświaty analizuje dane demograficzne w poszczególnych rejonach miasta. Materiały z tych analiz oraz propozycje rozwiązań zostaną przedstawione do końca października 2025 r. radnym z Komisji Oświaty i Wychowania, aby rozpocząć dyskusję nad propozycjami zmian.

Miasto wskazuje też, że Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło propozycje zmian w Prawie oświatowym, które obejmują m.in. szereg rozwiązań organizacyjnych związanych z sytuacją demograficzną w kraju (m.in. rozszerzenie możliwości tworzenia zespołów oraz uproszczona procedura przekształcania i tworzenia filii szkół).

Poniższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania

Dowiedz się więcej na temat