Wniosek o zmianę terminu w uzasadnionych przypadkach

Radna Justyna Kuberka zadała pytanie związane z realizacją programu dofinansowania przez Miasto wymiany zewnętrznych okien i drzwi.

fragmnet kamienicy z widocznymi oknami - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Dofinansowanie mogą uzyskać osoby fizyczne mieszkające na terenie Poznania. Program oferuje zwrot poniesionych kosztów z limitem do 8500 zł na inwestycję, przy czym nie więcej niż 5000 zł na drzwi i 3500 zł na jedno okno. Warunkiem jest uczestnictwa w programie posiadanie raportu z badania termowizyjnego budynku, które można wykonać w ramach akcji "Trzymaj ciepło". Konieczne jest też, aby nieruchomość miała uregulowany stan prawny.

Radna wskazuje na problem z jakim zetknęli się niektórzy mieszkańcy chcący skorzystać z dofinansowania. W dniu 30 lipca br. otrzymali oni informację o przyznaniu dofinansowania oraz, że do 30 września br. musi zostać dokonana wymiana okien/drzwi. Do Urzędu Miasta należy złożyć w tym terminie fakturę za montaż oraz zdjęcie budynku z widoczną wymianą. Mieszkańcy wskazują jednak, że większość producentów w okresie letnim wprowadza 14-dniowe przestoje. Ekipy montażowe również pracują z ograniczonymi urlopami zasobami ludzkimi. Czas oczekiwania na drzwi to około 6 do 8 tygodni. Dlatego wiele gospodarstw domowych obawia się, że pomimo podpisanych z dostawcami umów, nie zdążą zrealizować wymiany oraz przedstawić wymaganej dokumentacji. Może to skutkować utratą dofinansowania ze strony Miasta, a mieszkańcy będą musieli ponieść koszty wymiany zgodnie z umową podpisaną z dostawcą. Justyna Kuberka pyta czy istnieje możliwość wydłużenia terminów i poinformowania o tym zainteresowanych.

W odpowiedzi Miasto przypomina, że zasady udzielania dotacji celowych zostały określone w uchwale Rady Miasta Poznania (Nr XIX/380/IX/2025 z dnia 27 maja 2025 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na zadania służące poprawie efektywności energetycznej polegającej na wymianie okien zewnętrznych lub drzwi zewnętrznych). Przewiduje ona, że beneficjent realizuje zadanie oraz dokonuje jego rozliczenia w terminach określonych w umowie dotacyjnej. W zawartych umowach termin realizacji został określony na 2 miesiące od daty podpisania umowy, co w praktyce oznacza, że w przypadku umów podpisanych pod koniec lipca 2025 r. termin ten upływa 30 września 2025 r. Terminy realizacji zostały wyznaczone tak, aby rozliczenie dotacji ze środków Miasta mogło zostać zrealizowane do końca roku budżetowego.

Uchwała nie przewiduje automatycznego przedłużania terminu realizacji inwestycji. Termin wskazany w umowie dotacyjnej jest wiążący dla obu stron. Jednocześnie istnieje możliwość wystąpienia przez beneficjenta z pisemnym wnioskiem o zmianę terminu realizacji zadania. W uzasadnionych przypadkach Urząd Miasta może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu poprzez podpisanie aneksu do umowy dotacyjnej. Decyzja o przedłużeniu terminu każdorazowo wymaga zgody obu stron.

Miasto podkreśla, że wszystkie umowy w ramach programu zostały już podpisane, a do Urzędu nie wpłynęła dotychczas żadna prośba o wydłużenie okresu realizacji, np. z uwagi na wydłużone terminy dostaw lub montażu drzwi. Beneficjenci, którzy z przyczyn niezależnych (m.in. długie terminy dostaw czy sezonowe ograniczenia w pracy ekip montażowych) nie są w stanie zrealizować inwestycji do 30 września 2025 r., powinni jak najszybciej złożyć wniosek o zmianę terminu.

Poniższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania

Dowiedz się więcej na temat