Komunikaty

pagina

Smart City

Pominąłeś menu

menu

Najbardziej przyjazne rowerzystom miasta świata

W najnowszym Copenhagenize Index Utrecht został uznany za najbardziej przyjazne rowerzystom miasto świata. Poznań znalazł się na 53. miejscu na świecie. Wyprzedził nas Wrocław, który uplasował się na 28. pozycji.

Młodzi rowerzyści na drodze rowerowej przy ul. Solnej - grafika artykułu
Poznań utrzymuje swoją pozycję wśród najbardziej rowerowych miast świata

Copenhagenize Index to globalny ranking dużych miast (powyżej 600 tys. mieszkańców), który ocenia ich działania na rzecz wspierania i rozwijania transportu rowerowego. Jest uznawany za najbardziej prestiżowe zestawienie dotyczące polityki rowerowej na świecie. Poznań utrzymuje swoją pozycję wśród najbardziej rowerowych miast świata, co potwierdzają wyniki najnowszej edycji Copenhagenize Index 2025. To także  wynik potwierdzający rozwój naszego miasta- zarówno w zakresie rozbudowy sieci tras rowerowych, jak i tworzenia przyjaznych warunków do codziennego przemieszczania się na dwóch kołach.

- Do zestawienia zgłosiliśmy ponad 250 km infrastruktury rowerowej znajdującej się w granicach miasta - mówi Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskiej. - Wśród kluczowych inwestycji, które w ostatnich latach realnie poprawiły jakość codziennego podróżowania rowerem po Poznaniu, znalazły się przede wszystkim mosty Berdychowskie, Trasa Kórnicka, Trasa Solna a także miejski system liczników rowerowych z 2022 roku, który umożliwia stały monitoring ruchu i pozwala podejmować decyzje w oparciu o twarde dane. Według nich ruch rowerowy w naszym mieście od kilku lat notuje stały wzrost. Udział roweru w podróżach codziennych stanowi obecnie około 10% wszystkich podróży w Poznaniu - dodaje.

Poznańska sieć tras rowerowych

Aktualnie realizujemy inwestycje, które mają wyraźnie zwiększyć spójność i funkcjonalność sieci rowerowej. Trwają prace związane z projektowaniem drogi rowerowej na Franowie, która połączy tę część miasta z Trasą Kórnicką. Nowa droga rowerowa przy ulicy Dmowskiego usprawni połączenia pomiędzy Górczynem a Łazarzem (i centrum). Równocześnie mosty Berdychowskie wraz z drogą dla rowerów przy ulicy Berdychowo oraz nowa infrastruktura na moście Chrobrego zapewnią komfortowy przejazd na drugą stronę Warty, otwierając dogodne połączenie między Śródką, Ostrowem Tumskim, kampusem Politechniki i Maltą a Centrum. W planach znajdują się również kolejne odcinki, m.in. trasy wzdłuż Poznańskiego Szybkiego Tramwaju oraz połącznie Łazarza z centrum Poznania. Wszystkie te działania odgrywają kluczową rolę w budowie jednolitej, bezpiecznej i zachęcającej do korzystania sieci tras rowerowych w całym mieście.

Uczyć się od najlepszych

Utrecht został uznany za najbardziej przyjazne rowerzystom miasto świata. Zaraz za holenderskim miastem znalazła się stolica Dani - Kopehaga a trzecie miejsce zajęło belgijskia Gandawa. Najwyżej notowanym miastem spoza Europy jest Montreal, a ranking zamyka stolica Burkina Faso - Wagadugu.

Jak czytamy w raporcie w Utrechcie prawie jedna trzecia wszystkich podróży odbywa się rowerem, a miasto inwestuje ok. 63 euro rocznie na mieszkańca w infrastrukturę rowerową. Ponad 100 000 stojaków rowerowych i strzeżonych miejsc parkingowych zapewnia parkingi dostosowane do zapotrzebowania, od dzielnic mieszkaniowych po dworzec centralny w Utrechcie, gdzie znajduje się największy na świecie kryty parking rowerowy.

To, co wyróżnia Utrecht, to fakt, że miasto zrozumiało coś niezwykle ważnego na długo przed innymi - że celem nie jest już tworzenie przestrzeni dla rowerów, ale budowanie miasta wokół rowerów. Wykroczyło ono poza dostarczanie infrastruktury, aby na nowo wyobrazić sobie, jak może funkcjonować miasto: redefiniując ruch uliczny, odzyskując przestrzeń i zmieniając jazdę na rowerze w organizującą zasadę życia miejskiego.

AL, źródło ZDM, Copenhagenize Index 2025

Dowiedz się więcej na temat

Do góry