Poznań wyróżniony w prestiżowym raporcie dot. mobilności

Poznańskie punkty mikromobilności Hop&Go zostały wyróżnione i opisane w najnowszym raporcie poświęconym mobilności miejskiej. Raport opublikowany przez bee smart city oraz IAA Mobility skupia studia przypadków oraz spostrzeżenia ekspertów. Mobilność przedstawiono w szerszej perspektywie, nie tylko w kontekście przemieszczania się z punktu A do punktu B, lecz w kwestii przekształcenia się tkanki naszego wspólnego życia oraz wpływu innowacyjnych rozwiązań na miejskie ulice i powietrze, którym oddychamy. 

Na grafice widoczny jest raport oraz tekst zachęcający do pobrania go - grafika artykułu
Poznańskie strefy mikromobilności Hop&Go zostały wyróżnione w prestiżowym raporcie dot. mobilności

IAA Mobility 2023 - Globalna Platforma Mobilności

Konferencja odbyła się w Monachium w dniach 5-10 września ubiegłego roku. Wydarzenie to prezentowało przyszłość mobilności we wszystkich jej aspektach. Było to miejsce spotkań wizjonerów, interesariuszy, decydentów i entuzjastów. Podczas tego wydarzenia wiodące światowe firmy motoryzacyjne i mobilnościowe, dostawcy, startupy, producenci rowerów, firmy zajmujące się mikromobilnością oraz technologie prezentowały swoje zrównoważone, innowacyjne pomysły i rozwiązania na rzecz klimatycznie neutralnej mobilności. 

Miało to na celu podkreślenie wzajemnych powiązań między różnymi formami transportu, firmami i technologiami. Co za tym idzie, zaprezentowano inteligentnie zintegrowane rozwiązania mobilności, przedstawiono, jak można usprawnić te istniejące oraz jak uczynić mobilność bezpieczniejszą, bardziej komfortową i bardziej zrównoważoną.

Poznański flagowy projekt - punkty mikromobilności Hop&Go

Jednym z naszych najbardziej obiecujących przedsięwzięć w tej dziedzinie jest rozwój punktów mikromobilności Hop&Go. Podłożem tego innowacyjnego działania jest strategia pivot, czyli proces adaptacji strategii organizacji w odpowiedzi na zmieniające się warunki społeczne, rynkowe lub wyniki wewnętrznych analiz. Oznacza podejście umożliwiające reagowanie na wyzwania oraz wykorzystywanie nowych możliwości. 

Scentralizowane punkty Hop&Go, w których zbiegają się różne formy transportu ułatwiają płynne przejścia między różnymi środkami transportu, od rowerów i skuterów, po transport publiczny i chodzenie pieszo. 

Tworzenie tych węzłów jest w dużej mierze uzależnione od wykorzystania danych. Analizując dane dotyczące mobilności dostarczone przez firmy produkujące hulajnogi elektryczne, zidentyfikowaliśmy strategiczne lokalizacje dla węzłów, które maksymalizują dostępność i wygodę dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców miasta. Dane pozwalają nam zrozumieć wzorce. W szczególności Hop&Go jest przykładem naszego zaangażowania w wykorzystanie technologii w celu poprawy życia w mieście. Nie chodzi tylko o zapewnienie większej liczby opcji transportu, chodzi o integrację tych opcji w spójny system, działający w oparciu o koncepcję smart city. Już po niespełna dwóch miesiącach od zakończenia programu pilotażowego i wprowadzeniu stref Hop&Go do obligatoryjnego stosowania dla poznanianek i poznaniaków, możemy zauważyć znaczną poprawę uporządkowania przestrzeni miejskich. 

Przykłady innych miast

Partnerski Sopot wprowadził wiele sposobów na uspokojenie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. 

Prędkość na większości ulic została ograniczona do 30 km/h. Zbudowane zostały wyniesione skrzyżowania, aby spowolnić ruch pojazdów oraz sukcesywnie usuwana jest sygnalizacja świetlna oraz na jej miejscu powstają ronda, co zmusza kierowców do zmniejszenia prędkości. Na 65 kilometrów sopockich ulic, 23 kilometry ścieżek rowerowych połączonych zostało w spójną sieć z sąsiednimi miastami. Zainstalowano również nowe, ulepszone oświetlenie. Wszystkie rozwiązania zostały opracowane podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami, dzięki czemu są one dostosowane do lokalnych warunków i uwzględniają potrzeby społeczności.  

Z kolei Wiedeń aktywnie zachęca swoich mieszkańców i mieszkanki do chodzenia pieszo. Jest to niezaprzeczalnie najbardziej integracyjny i przyjazny dla środowiska środkiem transportu. Nie powoduje gazów cieplarnianych, zanieczyszczenia hałasem ani drobnym pyłem. W przeciwieństwie do pojazdów, inni piesi nie stanowią zagrożenia dla naszego zdrowia. Wręcz przeciwnie, codzienne chodzenie pomaga osiągnąć medycznie zalecanego poziomu aktywności fizycznej. Chodzenie nakłada bardzo niewielkie wymagania infrastrukturalne na budżety miast. 

Raport mobilnościowy dostępny jest do pobrania pod wskazanym linkiem.

Więcej o strefach mikromobilności Hop&Go:

Punkty Hop&Go

Jeździsz hulajnogą po Poznaniu? Parkuj odpowiedzialnie!

MR