Nowe formy opieki nad dziećmi do lat 3 - zasady wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
W świetle nowej ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, każda jednostka organizacyjna, osoba fizyczna czy osoba prawna, która chce prowadzić żłobek lub klub dziecięcy, zanim rozpocznie działalność, musi ją najpierw wpisać do rejestru gminy - właściwego ze względu na miejsce prowadzenia ww. działalności.
Aby uzyskać wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, należy złożyć pisemny wniosek.
Do wniosku dołącza się:
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, wyciąg z rejestru publicznego potwierdzający status podmiotu;
- oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej NIP (załącznik);
- oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych (załącznik);
- w przypadku osoby fizycznej, oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie (załącznik).
W czasie składania ww. dokumentów wnioskodawca jest zobowiązany do przedstawienia do wglądu:
- dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzona opieka
- w przypadku osoby fizycznej, dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość
- wraz z wnioskiem należy przedstawić do wglądu dowód dokonania opłaty lub złożyć jego kopię
Przed dokonaniem wpisu do rejestru pracownicy Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UMP dokonają wizytacji lokalu, aby ustalić, czy żłobek lub klub dziecięcy zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi. W trakcie wizytacji lokalu pracownicy ww. wydziału będą wymagać od wnioskodawcy przedstawienia do wglądu opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej oraz opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego.
Po dokonaniu wpisu do rejestru - wnioskodawca otrzyma zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Od tego momentu podmiot będzie podlegać nadzorowi gminy, w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki nad dziećmi do lat 3. Nadzór sprawowany będzie na podstawie planu nadzoru. Czynności nadzorcze mogą być również prowadzone poza planem nadzoru.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Miasta Poznania
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
ul. 3 Maja 46, 61- 728 Poznań
Informacja dotycząca zasad rejestracji oraz składanie wniosków o wpis do rejestru mieścić się będzie na parterze budynku pod tym samym adresem.
Termin i sposób załatwienia:
Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru żłobków i klubów dziecięcych nastąpi w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów.
Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych będzie podlegał opłacie. Jej wysokość ustali Rada Miasta Poznania w drodze uchwały (ustawa zastrzega, że opłata nie może być wyższa niż 50% minimalnego wynagrodzenia, tj. 693 zł).
Zapraszamy też wszystkich zainteresowanych do wypełnienia ankiety.
Czytaj więcej > Miejski Informator Multimedialny
Zobacz również

Podsumowanie I półrocza 2025 roku - rozwój, wsparcie i edukacja z Poznań Biznes Partner

Poznański Taksówkarz Roku - ruszyła VI edycja konkursu!

Wakacyjna przerwa w Poznań Biznes Partner
