Dofinansowanie na likwidację jednego z trzech przejazdów kolejowych

Na początku roku Poznań złożył wnioski w naborze do projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe" prowadzonego przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Łącznie Miasto aplikowało o około 32 mln zł na trzy projekty.
Przebudowa przejazdu przez ul. Starołęcką znalazła się na liście podstawowej razem z projektami 15 innych samorządów. Przyznano na tę inwestycję niecałe 12 milionów złotych. Uzyskane dofinansowanie pokryje jednak zaledwie 10 procent całego przedsięwzięcia. Miasto będzie więc szukać dodatkowego źródła finansowania i prowadzić dalsze rozmowy z władzami kolejowymi i centralnymi. Przebudowa przejazdu na ul. Starołęckiej to bowiem jedna z najważniejszych inwestycji, której oczekują mieszkańcy, a Miastu zależy na jak najszybszej jej realizacji.
Ul. Starołęcka to jedna z ważniejszych ulic dla mieszkańców osiedla Starołęka - Minikowo - Marlewo, a także osób dojeżdżających do Poznania drogą powiatową od strony Rogalinka. Obecnie piesi, rowerzyści i kierowcy tracą wiele czasu w oczekiwaniu na otwarcie rogatek na przejeździe kolejowym, który bardzo często jest zamykany ze względu na duży ruch pociągów. Według danych kolejowej spółki to szósty najbardziej obciążony przejazd w kraju.
Inwestycja zakłada likwidację przejazdu kolejowego w ciągu ul. Starołęckiej w Poznaniu. Planowana jest rozbudowa tej ulicy na odcinku ok. 500 m od skrzyżowania z ul. Forteczną do ul. Orląt. Powstać ma też wiadukt w ciągu linii kolejowej 272 Poznań - Kluczbork, z uwzględnieniem planowanych inwestycji kolejowych - Kolei Dużych Prędkości i rozbudowy linii 272.
Przejazdy na kolejowej obwodnicy Poznania
Kolejne dwie inwestycje związane są z przebudową obwodnicy kolejowej Poznania i dotyczą ulic wylotowych na północy miasta - Umultowskiej i Naramowickiej. Tam częstotliwość zamykania przejazdów może się zwiększyć w związku z planowanym rozwojem pasażerskich połączeń kolejowych wokół Poznania.
Dofinansowanie tych przebudów nie znalazło się na liście podstawowej, a trafiło na listę rezerwową. Znajdujące się na niej projekty automatycznie wezmą udział w kolejnej edycji naboru.
W przypadku ul. Umultowskiej przebudowany miałby być odcinek od ul. Opieńskiego do ul. Krygowskiego. W miejscu przejazdu przez linię kolejową ma powstać wiadukt.
W ciągu ulicy Naramowickiej planowana jest budowa nowego układu drogowego wraz z budową Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego "Poznań Naramowice". Inwestycja objęłaby odcinek al. Praw Kobiet i przedłużenie ul. Nowej Naramowickiej do Umultowa, na odcinku od ul. Błażeja do ul. Pomarańczowej. Przejazd kolejowy w ciągu ul. Naramowickiej zostałby zastąpiony skrzyżowaniem bezkolizyjnym - wiaduktem nad linią kolejową.
Zobacz również

Przebudowa kolejnego przejazdu kolejowego na północy Poznania

Przebudowa kolejnych przejazdów kolejowych na północy Poznania

Zamknięcie przejazdu przy ul. Umultowskiej
