Piłeś? Nie jedź!

W czwartek, 11 czerwca, ruszyła czwarta edycja społecznej akcji "Piłem - NIE Jadę!" Cel? Promowanie właściwych postaw związanych z odpowiedzialną konsumpcją alkoholu.

. - grafika artykułu
Wolontariusze akcji "Piłeś - NIE Jedź" na ulicach Poznania, fot. materiały organizatorów

To właśnie w Poznaniu zorganizowane zostały czwarte obchody kampanii społecznej "Piłem - NIE Jadę!". Z tej okazji ulicami miasta przeszło blisko 400 osób manifestując swoje poparcie dla tej idei, rozdając materiały edukacyjne i rozmawiając z przechodniami i kierowcami. Co ciekawe, akcja ma charakter międzynarodowy. Tego dnia na całym świecie 18 tysięcy osób na sześciu kontynentach poświęca swój czas właśnie na to.

- Zdecydowaliśmy się rozpocząć działanie ze względu na szeroki zakres problemu - mówi Krystyna Rabka-Niemirska z Wyborowa Pernod Ricard, która jest organizatorem akcji. - Statystyki są niepokojące. Wypadków jest bardzo dużo, ofiar zdecydowanie za wiele - dodaje.

Akcja promuje m.in. pokaz filmów viralowych i materiałów edukacyjno - informacyjnych, które pomagają uświadamiać kierowców i uzmysławiać im, jak niebezpieczne jest lekceważenie skutków wypicia alkoholu przed ewentualną jazdą. Jak wyjaśniają organizatorzy, ma przede wszystkim skupiać się na edukacji i promowaniu właściwych postaw, nie strasząc przy tym makabrycznymi i pełnymi krwi obrazami. Na kwestię nietrzeźwych kierowców zwraca uwagę w niestandardowy sposób - w ramach kampanii przygotowano krótkie, zabawne filmy opublikowane w Internecie (można obejrzeć je tutaj i tutaj).

Problem jest, ale walczymy

Elżbieta Kwiecińska ze Stowarzyszenia Polska Wódka tłumaczy, że polscy producenci alkoholu podpisali pięć ważnych zobowiązań wobec WHO (Światowej Organizacji Zdrowia), polegających m.in. na współpracy z właścicielami restauracji i klubów, edukacji dzieci i dorosłych czy właśnie walce ze zjawiskiem siadania za kółkiem po alkoholu. - Obserwując sposób działania całej krajowej branży muszę przyznać, że na szczęście i producenci alkoholu i sama administracja państwowa dostrzegają problem i chcą działać wspólnie na rzecz jego rozwiązania - mówi.

Dowodem na to jest choćby powstanie specjalnej aplikacji na telefon, która pomaga zaplanować wcześniej rozsądną zabawę czy zorganizowane w Poznaniu we współpracy ze stowarzyszeniem Erasmus "Responsible Party" dla studentów. - Doskonale wiemy o tym, że studenci się bawią. Chcemy, żeby robili to odpowiedzialnie - mówi Krystyna Rabka-Niemirska.

Nie ważne jak - ważne, żeby zareagować

Jak właściwie reagować, kiedy widzimy osobę mającą zamiar prowadzić pojazd po spożyciu alkoholu? - O ile opinia publiczna bardzo surowo ocenia nietrzeźwych kierowców i domaga się dla nich wysokich kar, o tyle nadal istnieje opór przeciw realnemu zwracaniu uwagi - uważa dr Agnieszka Bratkiewicz, psycholog i socjolog zajmująca się tematyką uzależnień. Jak mówi, w dużej mierze to wina silnej w Polsce normy na niedonoszenie, warunkowanej społeczno-historycznymi doświadczeniami Polaków.

Podaje więc najbardziej skuteczne modele zachowania:

  1. Planowanie powrotu do domu (dbanie z góry o własne bezpieczeństwo)
  2. Nawiązanie kontaktu z osobą nietrzeźwą, która chce kierować samochodem (przełamanie obojętności, zainteresowanie się sytuacją)
  3. Rozmowa (przedstawienie alternatywnych możliwości: TAXI, nocny autobus, nocleg)
  4. Zawiadomienie policji (krok ostateczny)

(as)