Linia nr 13 w czasie budowy mostu

Radny Tomasz Wierzbicki wystosował interpelację w sprawie planowanej zmiany trasy linii tramwajowej nr 13 w związku z budową nowego Mostu Chrobrego.

tramwaj linii nr 13 na troeowisku w mieście - grafika artykułu
Fot. ZDM Poznań

Zaproponowany przez Miasto układ tras tramwajowy na czas budowy mostu przewiduje m. in. zmianę trasy linii tramwajowej nr 13 tak, aby zamiast przez Most św. Rocha, jeździła Mostem Królowej Jadwigi.

Tomasz Wierzbicki wskazuje, że linia 13 jest najszybszą opcją dostania się do ścisłego centrum oraz węzła przesiadkowego "Kórnicka" dla mieszkańców Rataj i Starołęki. Zaproponowana zmiana linii budzi obawy mieszkańców tego rejonu Poznania. Na czas inwestycji proponuje się uruchomienie pięciu linii tramwajowych prowadzących przez Most św. Rocha, z czego: dwie (5 i 8) będą kursować w kierunku Ronda Śródka, dwie (3 i 27) w kierunku Chartowa i Żegrza oraz jedna linia (16) w kierunku Franowa. W opinii radnego brakuje relacji w kierunku Rataj, ronda Starołęka i Starołęki. Dlatego Tomasz Wierzbicki zwraca się z prośbą o ponowne przeanalizowanie zaproponowanego układu oraz przygotowanie propozycji, która zapewni utrzymanie linii nr 13 na swojej stałej trasie.

Miasto w odpowiedzi wyjaśnia radnemu, że skierowanie tramwaju linii nr 13 na trasę przez Most Królowej Jadwigi wynika z konieczności zapewnienia jak najlepszego połączenia tramwajowego pomiędzy rondem Śródka i centrum miasta w latach 2025-2027. Wskazuje się, że wszelkie zmiany układu komunikacyjnego należy oceniać całościowo, uwzględniając szereg zależności i wzajemnych powiązań pomiędzy poszczególnymi jego fragmentami. Na Moście Św. Rocha, po wyłączeniu możliwości prowadzenia ruchu tramwajowego od ronda Śródka do Małych Garbar, pojawią się dwie dodatkowe linie: 8 i 27. Linia nr 8 skierowana zostanie na trasę objazdową, możliwie najbardziej zbliżoną do trasy podstawowej, i razem z linią nr 5 będzie głównym połączeniem pomiędzy Śródką i Centrum. Z kolei linia nr 27 zastąpi linię nr 17, łączącą obecnie Kórnicką z Centrum przez Katedrę. Skierowanie linii nr 13 na trasę przez Most Królowej Jadwigi ma na celu przede wszystkim odciążenie węzła Kórnicka, który podczas przebudowy Mostu Chrobrego będzie pełnił ważną funkcję dla pasażerów przemieszczających się standardowo do Centrum od ronda Śródka.

Miasto przyznaje, że tego typu zmiany skutkują pewnymi niedogodnościami dla części pasażerów. Podobny problem, tj. brak bezpośredniego połączenia w czasie przebudowy Mostu Chrobrego, dotknie także pasażerów osiedli położonych wzdłuż Trasy Kórnickiej oraz trasy Chartowo - Żegrze, korzystających obecnie z linii nr 17 w relacji Rondo Żegrze - os. Lecha -... - rondo Śródka. System taryfowy obowiązujący na liniach organizowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego nie uzależnia wysokości opłaty za przejazd na danym odcinku od tego, czy jest on wykonywany bezpośrednio, czy też z przesiadkami.

Jednocześnie Miasto podkreśla, że powyższe uwarunkowania, uzasadniające wprowadzenie omówionych rozwiązań, nie są jeszcze ostatecznie przesądzone i mogą ulec zmianie w związku z nieokreśloną jeszcze co do szczegółów oraz terminu koniecznością wprowadzenia zmian przebiegu linii tramwajowych nr 6, 12, 10 i 18 podczas zbliżającej się realizacji budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka oraz przebudowy węzła komunikacyjnego Wierzbięcice. Układ linii tramwajowych, który zostanie wprowadzony na czas przebudowy Mostu Chrobrego, będzie na bieżąco obserwowany i ZTM nie wyklucza zmian w ich funkcjonowaniu w przypadku zaistnienia takiej konieczności.

Poniższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania

Dowiedz się więcej na temat