Rowery czwartej generacji w Poznaniu

Trwa przetarg na nowego operatora Poznańskiego Roweru Miejskiego. W 2019 roku, oprócz 1200 rowerów obecnie dostępnych, ma przybyć 500 nowych pojazdów czwartej generacji, czyli bezstacyjnych. Docelowo w 2022 w Poznaniu dostępnych będzie 2000 rowerów.

W przyszłym roku w Poznaniu będzie można jeździć rowerami czwartej generacji - grafika artykułu
W przyszłym roku w Poznaniu będzie można jeździć rowerami czwartej generacji

- Poznański Rower Miejski jest wielkim sukcesem. Liczby najlepiej to oddają. Większa liczba stacji i rowerów daje efekt w postaci większej liczby użytkowników i wypożyczeń  - mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania.  Poznań zmaga się z problemem zakorkowanych ulic i zanieczyszczenia powietrza, trzeba więc podejmować zdecydowane działania. Dlatego inwestujemy w infrastrukturę transportu publicznego, tabor MPK, parkingi "Parkuj i Jedź", usprawnienia dla komunikacji zbiorowej, a także w rower miejski.  Efekty zaczynają być widoczne. Od lat rośnie nie tylko liczba podróży odbywanych środkami transportu publicznego, ale także liczba użytkowników i wypożyczeń rowerów. Musimy mieć świadomość, że dzięki każdemu kierowcy przesiadającemu się z samochodu do środków komunikacji publicznej, maleje liczba aut na poznańskich ulicach. Dalsza rozbudowa systemu roweru publicznego z pewnością przyczyni się do zachowania tego trendu - podkreśla Jacek Jaśkowiak.

W sezonie 2019 szykują się spore zmiany w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego. Oprócz 1200 rowerów w funkcjonujących obecnie na terenie Poznania stacjach (PRM3G), poznaniacy będą mogli korzystać z tzw. rowerów czwartej generacji (PRM4G). Docelowo ma ich być 800. Rozbudowa systemu jest odpowiedzią na skokowy wzrost popularności Poznańskiego Roweru Miejskiego. Już w lipcu, czyli w połowie sezonu, liczba wypożyczeń w tym roku przekroczyła milion. Szacuje się, że do końca roku ta liczba przekroczy 1,7 milionów.

- Rok 2018 jest ostatnim, w którym obowiązuje umowa z firmą Nextbike. Przy okazji nowego przetargu, który zostanie rozpisany, postanowiliśmy rozwinąć poznański rower miejski
o rowery czwartej generacji. W przyszłym roku po Poznaniu ma jeździć 500 takich jednośladów, a w kolejnych trzech latach, co roku będzie ich przybywać o 100 kolejnych. Łącznie w 2022 roku do dyspozycji mieszkańców będzie więc ponad 2000 rowerów - wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta.

Równocześnie  będą funkcjonowały dwa systemy - 1200 rowerów trzeciej generacji  i - docelowo - 800 czwartej generacji. Przewagą tych ostatnich będzie możliwość pozostawienia w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru. Wszystkie rowery będą posiadać nadajniki GPS oraz zamki blokujące.

Wyznaczone zostaną  strefy - tzw. wirtualne stacje - w których użytkownicy będą mogli zwracać rowery - w sąsiedztwie obecnych stacji oraz nowe miejsca, w których brakuje stacji 3 generacji. Nie zmienią się ogólne zasady korzystania z roweru publicznego oraz taryfa opłat. Obecne rowery i stacje zostaną - w uzasadnionych przypadkach będzie można zmienić ich lokalizację.

Rekordy roweru miejskiego

W zeszłym roku w Poznaniu liczba wypożyczeń roweru miejskiego przekroczyła milion. W tym roku ten milionowy został wypięty ze stacji 25 lipca, czyli w połowie sezonu. Prognozy mówią o 1,7 mln wypożyczeń do końca roku.

Przez pierwsze pięć lat funkcjonowania PRM, w latach 2012-2016, z rowerów skorzystano 671 tysięcy razy. Tylko przez ostatnie półtora roku liczba ta się potroiła, a jeszcze w trakcie obecnego sezonu Poznań będzie świętował 3 miliony wypożyczeń.

Poznański Rower Miejski wystartował 15 kwietnia 2012 roku z siedmioma stacjami i 80 rowerami. Trzy lata później stacji i rowerów było już pięć razy więcej, a liczba wypożyczeń przekroczyła 120 tysięcy. W kolejnych latach przybywało stacji i rowerów. Rok 2016 zamknął się liczbami: 67 stacji, 713 rowerów i prawie 390 tysięcy wypożyczeń. W 2017 roku przybyły 22 stacje z 274 nowymi rowerami. Cały poprzedni sezon, który zakończył się po raz pierwszy w grudniu, zamknął się przekroczeniem miliona wypożyczeń.

Im więcej rowerów, tym więcej użytkowników. W 2015 roku było ich niecałe 33 tysiące, dwa lata później już trzy razy więcej. W porównaniu z 2017 rokiem, w tym liczba zarejestrowanych klientów wzrosła już o 36%. Obecnie jest ich ponad 135 tys.