Pozwolenie na emitowanie hałasu do środowiska jest wymagane, gdy hałas w środowisku przekracza dopuszczalne poziomy, określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 29 lipca 2004 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 178, poz.1841). Zał.nr 1 przedstawia szczegółowy wykaz przyjętych kryteriów poprawności klimatu akustycznego w środowisku zewnętrznym. Dopuszczalny poziom hałasu w środowisku określa się wartością równoważnego poziomu dźwięku A, wyrażonego w decybelach (dB) i ustala się go odrębnie dla godzin dziennych (6.00 do 22.00) i odrębnie dla godzin nocnych (22.00-6.00). Organy ochrony środowiska wydają przedsiębiorcom pozwolenia na emisję hałasu, natomiast nie wymaga się ww. pozwolenia w przypadku, kiedy hałas powstaje w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych i tramwajowych, lotnisk, portów lub z działalnością osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą. Badania hałasu w środowisku prowadzi wojewódzki inspektor ochrony środowiska, a także według kompetencji, starosta i wojewoda. Właściwy organ, po stwierdziu, że normy hałasu są przekroczone poza terenem zakładu, wydaje postanowienie wzywające przedsiębiorcę do wystąpienia o ww.pozwolenie. Obowiązek posiadania pozwolenia na emitowanie hałasu powstaje po upływie 6 miesięcy od daty doręczenia postanowienia (art. 231 ustawy poś).
Jeżeli poziom hałasu przekracza wartości dopuszczalne ujęte w pozwoleniu, zachodzą przesłanki do naliczenia kary. Wysokości kar, uzależnione od pory dnia i wielkości przekroczenia, zostały określone w Monitorze Polskim z 2004 r. Nr 40, poz. 706 (z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wysokości stawek kar za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu, na rok 2005 - zał.nr 2). Poza karami, w myśl art. 156 ustawy Prawo ochrony środowiska, zabrania się używania instalacji bądź urządzeń nagłaśniających na publicznie dostępnych terenach miast, terenach zabudowanych oraz w miejscach przeznaczonych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe. Powyższy zapis nie dotyczy okazjonalnych uroczystości i imprez związanych z kultem religijnym, sportowych, handlowych, rozrywkowych, legalnych zgromadzeń, a także podawania do publicznej wiadomości informacji służących bezpieczeństwu publicznemu.
Dominujący wpływ na klimat akustyczny środowiska przyrodniczego mają hałasy komunikacyjne. Oprócz właściwości źródeł hałasu, na klimat akustyczny środowiska w dużym stopniu oddziałuje lokalizacja obiektów komunikacyjnych (np.lotnisk) i przemysłowych wraz z prowadzącymi do nich trasami komunikacyjnymi. Zał.nr 3 zawiera poziomy dźwięku, których źródłem są środki komunikacji drogowej i kolejowej, skutki oddziaływania hałasu i wibracji, natomiast zał.nr 4 - wykres przedstawiający bezpieczny czas przebywania w hałasie o różnej częstotliwości.
Zważywszy na ujemny wpływ hałasu na wiele dziedzin życia należy stale podejmować działania dotyczące ochrony środowiska przed hałasem i wibracjami. W ramach działań zmierzających do likwidacji stwierdzonych uciążliwości hałasów komunikacyjnych na terenie Poznania, z inicjatywy Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Poznaniu, wybudowano ekrany akustyczne w miejscach, w których poprawa klimatu akustycznego innymi metodami nie była możliwa. Wybudowano ekrany, m.in.: przy Trasie Katowickiej (ul. Krzywoustego - zał.nr 5), przy ul. Dolna Wilda, w rejonie ul. Czechosłowackiej (wykonany w postaci konstrukcji z betonowych donic, obsadzonych roślinami), przy ul. Witosa - konstrukcja z elementów przezroczystych (zał.nr 6). W efekcie osiągnięto zmniejszenie równoważnego poziomu hałasów komunikacyjnych przed elewacjami chronionych budynków od kilku do kilkunastu decybeli.
Hałas, jego następstwa oraz kary za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu.
Zobacz również
Pracownicy po szkoleniu dendrologicznym
Strony postępowania w decyzji środowiskowej
Po EkoMikołajkach