W trakcie spotkania omówiono zasady funkcjonowania przewoźników drogowych wynikające z przepisów prawa ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawa miejscowego. Przedstawione zostały także, ujawnione przez służby kontrolne, najczęściej występujące nieprawidłowości w wykonywanych przewozach osób na terenie miasta Poznania.
Uczestniczący w spotkaniu ustalili również zasady współdziałania, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów oraz przestrzegania przepisów prawa.
INFORMACJA DLA KLIENTA TAKSÓWKI
Wszyscy przedsiębiorcy świadczący usługi w zakresie zarobkowego przewozu osób za pośrednictwem internetowych platform cyfrowych m.in. Bolt, Uber i Opti muszą posiadać licencje na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką na terenie miasta Poznania.
Każda taksówka posiadająca licencję taxi, musi posiadać:
- numer boczny
- szachownicę z biało-czarnych kwadratów
- herb miasta
- napis POZNAŃ
- identyfikator kierowcy taksówki
- cennik usług przewozowych
- naklejkę z kodem QR
To właśnie one odróżniają taksówkę od innego pojazdu, a klientowi dają pewność, że korzysta z usług taksówki legalnie działającej na terenie naszego miasta.
Na terenie Miasta Poznania obowiązują maksymalne stawki, które mogą być stosowane przy naliczaniu opłata za przejazd taksówką, których nie można przekraczać.
Cennik usług za przejazdy powinien być naklejony na szybie prawych tylnych drzwi, wewnątrz i na zewnątrz pojazdu w sposób widoczny dla pasażera. Cennik usług za przejazdy obejmuje następujące elementy:
- wysokość maksymalna stawki początkowej wynosi - 7 zł
- stawka maksymalna należności za jeden kilometr przejazdu w dwóch taryfach wynosi: taryfa I (obowiązująca od 6 do 22) - 3 zł; taryfa II nocna i świąteczna - 4,50 zł
- stawka maksymalna należności za jedną godzinę postoju wynosi - 40 zł
Ponadto na szybie tylnych drzwi winna być umieszczona informacja o cenie umownej obowiązującej poza obszarem administracyjnym Miasta Poznania obejmująca stawkę należności obowiązującej za 1 km w dwóch taryfach (taryfa III obowiązująca od 6 do 22 oraz taryfa IV nocna i świąteczna).
W taksówce powinien być zainstalowany taksometr w miejscu umożliwiającym swobodne odczytanie jego wskazań lub aplikacja mobilna. Aplikacja mobilna zapewnia funkcjonalność udostępniania klientom danych dotyczących realizacji usług przewozu w sposób umożliwiający zapoznanie się z ich treścią przy użyciu nośnika w postaci papierowej lub elektronicznej zgodnie z aktualnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Ustaloną na podstawie przepisów należność za przejazd taksówką określają: wskazania taksometru lub aplikacja mobilna potwierdzone paragonem fiskalnym w formie wydruku z kasy lub w postaci elektronicznej.
Zobacz również

Kalendarium bezpłatnych szkoleń, wykładów i doradztwa biznesowego - maj 2025

Warsztat networkingowy podczas Grow in Poznan - międzynarodowej konferencji biznesowej

Grow in Poznan - międzynarodowa konferencja wspierająca przedsiębiorczość i rozwój kompetencji zawodowych
