Komunikaty

pagina

Środowisko

Pominąłeś menu

menu

Jak należy postępować ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym?

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495) obowiązuje od 21 października 2005 roku.

Nowa ustawa określa wymagania, jakim powinien odpowiadać sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zasady postępowania ze zużytym sprzętem w sposób zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska. Pod pojęciem sprzęt, zgodnie z ustawą, rozumie się urządzenia, których prawidłowe działanie jest uzależnione od dopływu prądu elektrycznego lub od obecności pól elektromagnetycznych oraz mogące służyć do wytwarzania, przesyłu lub pomiaru prądu elektrycznego lub pól elektromagnetycznych. Załącznik nr 1 określa grupy sprzętu, dla których określono zasady postępowania po zakończeniu ich eksploatacji.

Celem ustawy jest ograniczenie ilości odpadów powstałych ze sprzętu oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu.

Przedmiotowa ustawa nakłada obowiązki na:

- użytkownika sprzętu,

- wprowadzających sprzęt na polski rynek,

- zbierających zużyty sprzęt,

- prowadzących zakłady przetwarzania lub prowadzących działalność w zakresie odzysku, w tym recyklingu,

- organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Ustawa zobowiązuje użytkownika sprzętu pochodzącego z gospodarstwa domowego do oddawania go podmiotowi zbierającemu zużyty sprzęt (art. 35 ww. ustawy). Zgodnie z art. 36 powyższej ustawy, zabrania się także umieszczania sprzętu łącznie z innymi odpadami i jego demontażu poza zakładami przetwarzania.

W rozdziale 6 zestawiono obowiązki dla zbierającego sprzęt, natomiast w 7 -obowiązki prowadzącego zakład przetwarzania. Zbierający zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych zobowiązany jest do selektywnego zbierania zużytego sprzętu i jego nieodpłatnego przyjęcia. Podmiot taki podlega również przepisom ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. Nr 62. poz. 628, z późn. zm.) w zakresie uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów.

Sprzedawca detaliczny i hurtowy sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych będzie zobowiązany do:

  • poinformowania kupującego o kosztach zagospodarowana zużytego sprzętu (np. jako elementu ceny),
  • umieszczenia informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu
  • sprzedaży sprzętu oznakowanego z załączoną informacją o zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, o potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych, masie sprzętu.

Sprzedawca będzie miał również obowiązek od 1 lipca 2006 roku przy sprzedaży do nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu od klienta na zasadzie wymiany "nowy za stary". Natomiast prowadzący zakład przetwarzania po przyjęciu zużytego sprzętu jest obowiązany do usunięcia niezwłocznie składników niebezpiecznych, materiałów i części składowych, określonych w załączniku nr 2. Zakład prowadzący powyższą działalność musi być wyposażony m.in. w: urządzenie ważące do ustalenia masy odpadów, magazyn na zdeponowane części składowe przeznaczone do ponownego użycia, pojemniki do magazynowania odpadów niebezpiecznych, nieprzepuszczalne podłoże wraz z urządzeniami do usuwania wycieków (z separatorem cieczy oraz odstojnikiem i odolejaczem), a także urządzenia zapewniające oczyszczenie wód opadowych i roztopowych. W myśl art. 47, prowadzący zakład przetwarzania jest obowiązany przekazywać odpady powstałe w wyniku przetworzenia zużytego sprzętu prowadzącemu działalność w zakresie recyklingu.

Każdy, kto naruszy powyższe przepisy podlegać będzie karze grzywny.

Załączniki

Do góry