Sprawdź, jak oblicza się poziom odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Ustawa z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 z póź. zm.) zawiera zasady postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Przepisy ww. ustawy stosuje się do pojazdów wyprodukowanych na terytorium kraju, pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia i odpadów powstałych z pojazdów, z wyłączeniem pojazdów historycznych. Zbieranie pojazdów wycofanych z eksploatacji mogą prowadzić wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący punkty zbierania pojazdów i przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu. Ustawa nakłada obowiązki dla przedsiębiorców będących producentami pojazdów dotyczące:

1) ograniczania stosowania substancji niebezpiecznych w pojazdach w celu zapobiegania emisji tych substancji do środowiska i ułatwienia recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;

2) uwzględniania wymogów demontażu i ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części pojazdów oraz odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;

3) stosowania materiałów pochodzących z recyklingu do produkcji pojazdów (art. 5).

W rozdziale 3 ww. ustawy umieszczono obowiązki właścicieli pojazdów, według których właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji może przekazać go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów. Ponadto właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji, przekazując pojazd, jest obowiązany mu okazać dowód osobisty, dowód rejestracyjny pojazdu oraz kartę pojazdu i dokument potwierdzający własność w przypadku właściciela pojazdu innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym.

Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu, w myśl przepisów zawartych w rozdziale 4 przedmiotowej ustawy, powinien zapewniać bezpieczne dla środowiska i zdrowia ludzi przetwarzanie pojazdów wycofanych z eksploatacji i powstających z nich odpadów. Zgodnie z art. 28, przedsiębiorca prowadzący taką stację jest obowiązany osiągać poziom odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji w wysokości odpowiednio 95 % i 85 % masy pojazdów przyjętych do jego stacji demontażu rocznie, natomiast dla pojazdów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1980 r. poziomy odzysku i recyklingu, wynoszą odpowiednio 75 % i 70 %. Przy obliczaniu ww. poziomów, przedmioty wyposażenia i części pojazdów przeznaczone do ponownego użycia zalicza się do odzysku i recyklingu, a ilość odpadów poddanych odzyskowi lub recyklingowi ustala się na podstawie ewidencji odpadów prowadzonej przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu oraz dokumentów potwierdzających dokonanie odzysku i recyklingu.

Stosownie do art. 28 ust. Minister Środowiska przygotował rozporządzenie z dnia 24 października 2005r. w sprawie obliczania poziomów odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, w którym poza określeniem frakcji materiałowych pochodzących ze strzępiarki (tj. instalacji służącej do rozdrabniania odpadów powstałych w trakcie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji), których zagospodarowanie zalicza się do recyklingu, podano rodzaje i wzory dokumentów oraz sposób obliczania poziomów odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Przedmiotowe poziomy oblicza się oddzielnie dla pojazdów wyprodukowanych od dnia 31 grudnia 1979r. i pojazdów wyprodukowanych od dnia 1 stycznia 1980r. W załączniku nr 1 przedstawiono wzory matematyczne, według których oblicza się poziom odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, natomiast załączniki nr 2 i 3 zawierają kolejno wzory zaświadczeń potwierdzających odzysk i recykling ww. pojazdów. Niniejsze rozporządzenie będzie obowiązywało od 1 stycznia 2006r.

Przypominamy jednocześnie, że zgodnie z art. 29 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorca prowadzący działalność w przedmiotowym zakresie jest obowiązany wydać zaświadczenie potwierdzające odzysk lub recykling na wniosek przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, przekazującego odpady do odzysku lub recyklingu, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku. Dodatkowo przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie odzysku lub recyklingu sporządza zaświadczenia potwierdzające odzysk lub recykling w trzech egzemplarzach, z których pierwszy otrzymuje przedsiębiorca prowadzący stację demontażu przekazujący odpady do odzysku, drugi jest przekazywany Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, a trzeci pozostaje u przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odzysku lub recyklingu. Obowiązani są oni do przechowywania tychże zaświadczeń przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą te zaświadczenia.

Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu, stosownie do rozporządzenia MŚ z dnia 29 września 2005r. w sprawie rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych z eksploatacji, obowiązany jest również do przekazania przedmiotowego sprawozdania NFOŚiGW oraz wojewodzie, w terminie do dnia 15 lutego następnego roku.

Załączniki