Policyjny hamulec na hulajnogi i rowery elektryczne

Policja zaprezentowała urządzenie do badania mocy silników hulajnóg i rowerów elektrycznych. Chce wyłapywać, sprawdzać i karać tych użytkowników jednośladów, których pojazdy przekraczają dozwoloną prędkość. 

Galeria zdjęć z prezentacji urządzenia do badania mocy silników hulajnóg i rowerów elektrycznych - grafika artykułu
Policja chce kupić urządzenia do badania mocy silników hulajnóg i rowerów elektrycznych, żeby wyłapywać, sprawdzać i karać tych użytkowników jednośladów, których pojazdy przekraczają dozwoloną prędkość

W związku ze wzrostem liczby zdarzeń z udziałem osób poruszających się hulajnogami i rowerami elektrycznymi, które nie spełniają ustawowej definicji takiego pojazdu, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej w Poznaniu zaprosił holendereskiego producenta do zaprezentowania  urządzenia do pomiaru prędkości oraz mocy.

- Nie mamy urządzeń, które mogłyby mierzyć prędkość, jaką hulajnoga czy rower elektryczny może rozwinąć. Stąd zainteresowanie rozwiązaniami, które są w innych krajach, żeby móc je przenieść do Polski. Rozwój tego typu pojazdów jest bowiem dość duży i łatwo zauważyć je na ulicach poruszające się ze zbyt dużą prędkością. Niekiedy wyprzedzają nawet samochody i stwarzają zagrożenie dla innych użytkowników ruchu, w tym szczególnie pieszych - mówi insp. Sławomir Piekut, zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu. - Potrzebne są narzędzia, które mogłyby sprawdzić warunki techniczne hulajnóg. Zaprosiliśmy więc przedstawiciela producenta, żeby pokazał nam takie urządzenie. Policja chciałaby je kupić, żeby poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników, w tym szczególnie tych najbardziej narażonych.

Dynostar BRT A0007 (SSD-1) to mobilny dynanometr (hamownia), czyli specjalistyczne urządzenie pomiarowe służące do testowania pojazdów jednośladowych i lekkich elektrycznych. Umożliwia symulację warunków drogowych oraz pomiar parametrów napędu, takich jak: prędkość obrotowa liniowa, moment obrotowy, moc generowana przez napęd oraz charakterystyka przyspieszenia i oporu toczenia. Urządzenie zaprojektowano z myślą o pojazdach elektrycznych i spalinowych z napędem na przednie, tylne lub oba koła - takich jak hulajnogi, rowery elektryczne, motorowery czy lekkie skutery. 

Hamownia Dynostar jest przenośna. Składa się z dwóch elementów ważących łącznie ok. 79 kilogramów. W Europie takie urządzenia posiadają m.in. Holandia, Belgia czy Irlandia. Żeby trafiły do Polski, najpierw muszą zostać przetestowane, czy działają odpowiednio i zatwierdzone do użytku. Dopiero po legalizacji możliwy jest zakup. Cena hamowni Dynostar waha się między 11 a 18 tysięcy euro. 

Maksymalna prędkość, z jaką można poruszać się hulajnogą elektryczną w Polsce, wynosi 20 km/h. Jest to ograniczenie prędkości narzucone przez przepisy dla urządzeń transportu osobistego (UTO), do których zaliczane są hulajnogi elektryczne. Wjeżdżając hulajnogą elektryczną na drogę dla pieszych lub chodnik, kierujący takim pojazdem musi dostosować prędkość do tempa poruszania się ludzi. 

WRDKW, RB

Dowiedz się więcej na temat