Praktyki studenckie dot. Miejskiego Programu Rewitalizacji 1-16 lipca 2009 r.

16 lipca 2009 r. w Urzędzie Miasta Poznania odbyła się wystawa prac studentów Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej, będących efektem dwutygodniowych praktyk studenckich dotyczących zagospodarowania terenów wokół Warty oraz zespołu architektoniczno-urbanistycznego Maxa Johowa.

Praktyki studenckie zorganizowano w ramach współpracy Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej z Wydziałem Rozwoju Miasta Urzędu Miasta Poznania, na potrzeby Miejskiego Programu Rewitalizacji.


Studenci zostali podzieleni na 5 grup. Każda grupa opracowała inny temat. Dwie grupy zajmowały się zespołem architektoniczno-urbanistycznym Maxa Johowa na Łazarzu, tj. 7 kwartałami w obrębie ulic: Matejki - Ułańska - Wyspiańskiego - Grottgera. Trzy grupy studenckie zajmowały się terenami zielonymi położonymi bezpośrednio przy brzegach rzeki Warty.

Studenci, pod kierunkiem dr inż. arch. Dominiki Pazder i dr inż. arch. Rafała Graczyka mieli za zadanie ocenić stan istniejący, czyli zdecydować, co jest atutem terenu, a co wymaga modernizacji, oraz zaproponować metody aktywizacji społecznej na w/w terenach.


W zespole architektoniczno-urbanistycznym Maxa Johowa jest wiele problemów społecznych i przestrzennych. Tematem prac było ożywienie wewnętrznych podwórek poprzez aktywizację mieszkańców oraz rozwiązanie kwestii parkowania samochodów na tym terenie. Projekty studentów zakładały etapowość zaproponowanych rozwiązań. Młodzi architekci musieli zmierzyć się z zastaną na tych terenach sytuacją społeczną i ekonomiczną. Zostali bardzo dokładnie wprowadzeni w problemy, jakie występują na tych terenach. Wykonali inwentaryzację fotograficzną wszystkich kwartałów, bardzo dokładną waloryzację z podziałem na elementy cenne, neutralne i szkodliwe dla przestrzeni publicznej. Zinwentaryzowali również miejsca parkingowe na terenie objętym opracowaniem i przeanalizowali zapotrzebowanie na parkingi.

Zaproponowane przez studentów rozwiązania są osadzone w rzeczywistości, wykorzystują stan zastany i w dużej części bazują na działaniach społecznych, które mają zapoczątkować ożywienie podwórek znajdujących się wewnątrz kwartałów. Co nie znaczy, że nie zabrakło też rozwiązań wizjonerskich. Studenci zaproponowali m.in. deptak na ul. Siemieradzkiego, parkingi podziemne na podwórkach oraz wielopoziomowe w pustostanach z zachowaniem historycznej elewacji budynku.


Tereny położone przy brzegach rzeki Warty wchodzą w zakres projektu ożywienia Warty, nad którym pracuje obecnie Odział Rewitalizacji. Studenci tych grup, poza oceną stanu istniejącego, mieli za zadanie wytyczyć orientacyjny przebieg bulwarów nadrzecznych lub uzupełnienie istniejącej już infrastruktury parków nad rzeką, a także zaproponować tymczasową małą architekturę, która miałaby zachęcić mieszkańców i turystów do przychodzenia nad rzekę.

Studenci dokładnie zinwentaryzowali teren, pokazując jego wady i zalety potrafili także uchwycić potrzebę różnych rodzajów rekreacji wśród poznaniaków, od wędkarstwa po opalanie J. Wyeksponowali ogromny potencjał, który drzemie w tych terenach i który można wykorzystać przy niewielkim nakładzie finansowym. Pomysły, podobnie jak na Łazarzu były zarówno realne, bazujące na działaniach społecznych i wykorzystujące zastany potencjał, jak i również wizjonerskie koncepcje np. kolejki górskiej łączącej most Królowej Jadwigi z mostem Przemysła I.


Praktyki zakończyły się wystawą oraz przedstawieniem i omówieniem projektów przez autorów w formie prezentacji multimedialnych. Wystawę otworzył Janusz Meissner - zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Miasta oraz Lech Podbrez - kierownik Oddziału Rewitalizacji. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Wydziału Urbanistyki i Architektury, Biura Kształtowania Relacji Społecznych oraz Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych.

Wszystkie prace można zobaczyć na wystawie zorganizowanej w holu przy salach sesyjnych na parterze Urzędu Miasta Poznania, pl. Kolegiacki 17, od 17 do 31 lipca br.

S E R D E C Z N I E  Z A P R A S Z A M Y

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej