1900-1920
W XX wiek Poznań wszedł z ukształtowanym układem drogowym. Przez miasto prowadziły drogi tranzytowe o znaczeniu handlowym, pocztowym i wojskowym. Istniała również gęsta sieć dróg publicznych o charakterze regionalnym i lokalnym. Z Poznania biegły drogi do Wrocławia, Łowicza, Kalisza, Kcyni, Frankfurtu n/Odrą i Szczecina. Układ ulic wewnątrz centrum miasta, ukształtowany jeszcze przez średniowiecznych urbanistów, pozostał niezmieniony. Większość ulic miejskich była brukowana polnymi kamieniami, nieliczne miały nawierzchnie z granitowych kostek. W 1900 roku Poznań posiadał zaledwie 3 mosty o konstrukcji stalowej, zbudowane w XIX wieku: jedyny drogowy Most Większy, zwany później Chwaliszewskim, oraz dwa kolejowe: Most Dębina i na Tamie Garbarskiej. Dopiero od 1905 roku średnio co cztery lata budowano po 2 nowe obiekty mostowe. Kolejno otwierano: Most Teatralny, Cybiński (1905), Most Uniwersytecki i Dworcowy (1909) oraz Most św. Rocha i Śródecki (1923).
Źródło: baza danych Oddziału Statystyki, Analiz i Sprawozdawczości Wydziału Rozwoju Miasta
Wersja do druku
okres | długość w km |
---|---|
1900 | 210.0 |
1910 | 245.0 |
1920 | 292.0 |