1900-1920

W XX wiek Poznań wszedł z ukształtowanym układem drogowym. Przez miasto prowadziły drogi tranzytowe o znaczeniu handlowym, pocztowym i wojskowym. Istniała również gęsta sieć dróg publicznych o charakterze regionalnym i lokalnym. Z Poznania biegły drogi do Wrocławia, Łowicza, Kalisza, Kcyni, Frankfurtu n/Odrą i Szczecina. Układ ulic wewnątrz centrum miasta, ukształtowany jeszcze przez średniowiecznych urbanistów, pozostał niezmieniony. Większość ulic miejskich była brukowana polnymi kamieniami, nieliczne miały nawierzchnie z granitowych kostek. W 1900 roku Poznań posiadał zaledwie 3 mosty o konstrukcji stalowej, zbudowane w XIX wieku: jedyny drogowy Most Większy, zwany później Chwaliszewskim, oraz dwa kolejowe: Most Dębina i na Tamie Garbarskiej. Dopiero od 1905 roku średnio co cztery lata budowano po 2 nowe obiekty mostowe. Kolejno otwierano: Most Teatralny, Cybiński (1905), Most Uniwersytecki i Dworcowy (1909) oraz Most św. Rocha i Śródecki (1923).

Źródło: baza danych Oddziału Statystyki, Analiz i Sprawozdawczości Wydziału Rozwoju Miasta

Wersja do druku

wykres.pdf format PDF

Ulice miejskie w latach 1900-1920

okres długość w km
1900 210.0
1910 245.0
1920 292.0