Podsumowanie projektu YALE

Kończy się polsko-niemiecki dwuletni projekt YALE - Małe Dzieci jako Aktywne Osoby Odkrywające swój Świat.

. - grafika artykułu
.

W czerwcu w Poznaniu z udziałem niemieckich i polskich uczestników odbyło się podsumowanie dwuletniego polsko-niemieckiego projektu YALE - Małe Dzieci jako Aktywne Osoby Okrywające swój Świat, realizowanego przez miasta Poznań i Berlin od 2013 r. Jego celem była poprawa jakości edukacji przedszkolnej. Istotą projektu było promowanie aktywnych metod uczenia się u małych dzieci, opartych na m.in. projektach badawczych. Dzięki tym metodom dzieci stają się "aktywnymi uczniami", zdobywając szerokie kompetencje i umiejętności niezbędne w osiągnięciu sukcesu w dorosłym życiu. Realizacja projektu obejmowała wymianę doświadczeń, dobrych praktyk i polityk edukacyjnych między władzami oświatowymi, jak i kadrą edukacyjną przedszkoli, stworzenie możliwości rozwoju zawodowego dla kadry edukacyjnej przedszkoli, poprzez wizyty studyjne, wymianę doświadczeń i szkolenia w zakresie metody projektów, opracowanie innowacyjnych metod pracy z dziećmi i udokumentowanie najlepszych praktyk związanych z wdrażaniem metody projektów w przedszkolach przez polsko-niemiecki zespół ekspertów. Powstała także publikacja pt. "Małe Dzieci Odkrywają Świat. Podsumowanie doświadczeń z realizacji polsko-niemieckiego projektu YALE". W projekcie uczestniczyły władze oświatowe Miasta Poznania oraz Administracji Senatu Berlina (Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Wissenschaft), poznańskie i berlińskie placówki przedszkolne, Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren z Poznania oraz Internationale Akademie für innovative Pädagogik, Psychologie und Ökonomie (INA GmbH) an der Freien Universität Berlin, Berliner Kita-Institut für Qualitätsentwicklung oraz Kinder in Bewegung gGmbH. Miasto Poznań koordynowało projekt poprzez Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta. Projekt był współfinansowany z unijnego programu Comenius Regio Projekty Partnerskie.