Transport wewnętrzny

Transport wewnątrz miasta obsługiwany jest przez sieć dróg publicznych o długości 1051 km, 333 km dróg rowerowych, 151 km sieci kolejowej oraz 18 linii tramwajowych i 70 linii autobusowych. Rozchodzą się one promieniście z centrum miasta w kierunku 14 pętli tramwajowych zlokalizowanych w pobliżu większych osiedli mieszkaniowych, zakładów produkcyjnych, cmentarzy oraz centrów handlowych. Głównymi środkami transportu miejskiego są tramwaje (228, w tym 78% niskopodłogowych) i autobusy (334 niskopodłowych) oraz pojazdy samochodowe. Wskaźnik motoryzacji wynosi 796,5 samochodów osobowych na 1000 mieszkańców. Z usług transportu publicznego korzysta rocznie 226,8 mln pasażerów, najwięcej z linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju - wydzielonej szybkiej trasy łączącej centrum z osiedlami mieszkaniowymi zlokalizowanymi w północnej części miasta. Ponad 892 tys. użytkowników transportu publicznego korzysta z Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej. W mieście prowadzona jest rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportu zbiorowego, drogowa, węzłów komunikacyjnych i obiektów inżynierskich.

Uzupełnieniem publicznej oferty transportowej są usługi taksówkowe, świadczone przez ponad 2 tys. prywatnych taksówek osobowych.

W Poznaniu funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania dysponujące 14,2 tys. miejsc. Na obrzeżach Strefy znajduje się 9 parkingów buforowych typu P&G z 1,2 tys. miejsc oraz 4 parkingi P&R dysponujące 337 miejscami.

W mieście funkcjonują systemy współdzielenia pojazdów: car-sharing, scooter-sharing, electric scooter-sharing i bike-sharing, w którym znajduje się ok. 5,5 tys. pojazdów łącznie.

Plany rozwoju Poznania zakładają preferencyjne podejście do transportu zbiorowego oraz ruchu rowerowego i pieszego, przy jednoczesnym wprowadzeniu ograniczeń dla ruchu samochodowego, szczególnie w centrum miasta.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej