Tramwaje wróciły do centrum miasta

W czwartek Świętym Marcinem, a w piątek ulicami Fredry i Mielżyńskiego przejechały tramwaje w ramach testów przed sobotnim wznowieniem ruchu pasażerskiego. Od 13 maja będzie można wsiąść do tramwajów jadących zarówno ul. Św. Marcin, jak i trasą przez most Teatralny i plac Cyryla Ratajskiego.

Tramwaje wróciły do centrum miasta (foto: PIM) - grafika artykułu
Tramwaje wróciły do centrum miasta (foto: PIM)

- Testy techniczne to standardowa procedura, w ramach której sprawdzana jest nowa infrastruktura, taka jak torowisko i sieć trakcyjna. Czwartkowe próby potwierdziły, że gruntownie przebudowane torowisko na ul. Św. Marcin jest gotowe na powrót stałych kursów. W piątek odbyły się podobne testy na ul. Fredry i Mielżyńskiego - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Testy przeprowadzone zostały z udziałem tramwajów z floty poznańskiego MPK. Na Św. Marcinie były to pojazdy dwukierunkowe, gdyż to właśnie one będą kursować ulicą Św. Marcin wahadłowo - do czasu zakończenia przebudowy torowisk wzdłuż placu Wolności i na ul. 27 Grudnia.

Z kolei w piątek trasą przez most Teatralny, ul. Fredry, Mielżyńskiego i pl. Cyryla Ratajskiego przejechały pojazdy jednokierunkowe różnych modeli. Dzięki inwestycji wysłużone torowiska na ul. Fredry i Mielżyńskiego zostały zdemontowane, pojawiły się nowe szyny, płyty torowe i sieć trakcyjna. Dodatkowo wymieniona została infrastruktura wodno-kanalizacyjna pod ul. Mielżyńskiego, która wymagała już pilnych działań.

W ramach Programu Centrum przebudowywane jest jeszcze torowisko przy placu Wolności i na ul. 27 Grudnia, dlatego tramwaje na ul. Św. Marcin od 13 maja kursować będą wahadłowo. Jadący z Piątkowa trasą PST tramwaj linii nr 16 skręci na rondzie Kaponiera w lewo, w ul. Św. Marcin. Zatrzyma się na przystanku przy CK Zamek, a następnie przed skrzyżowaniem ul. Św. Marcin i Ratajczaka. Tymczasowy przystanek końcowy zostanie wyznaczony na chodniku między Al. Marcinkowskiego a ul. Piekary. Nowością dla pasażerów będzie bliźniaczy przystanek przy Zamku, obsługujący tramwaje jadące w kierunku ronda Kaponiera (wcześniej był tylko w stronę centrum). Przystanki będą stopniowo uzupełniane o docelową małą architekturę.

Ruch wahadłowy umożliwi pasażerom przejazd ulicą Św. Marcin w obu kierunkach. Przejazd jednym torem między ul. Gwarną a Al. Marcinkowskiego umożliwi tymczasowa nakładka zamontowana na torowisku między ul. Gwarną a Kościuszki. Podczas czwartkowych testów sprawdzono jej działanie.

Uruchomienie trasy tramwajowej na ul. Św. Marcin potraktowano priorytetowo, pozostałe prace w ramach Programu Centrum będą jeszcze się toczyć. W dalszym ciągu należy zachować ostrożność w rejonie placu budowy i poruszać się wyznaczonymi trasami. Kontynuowane będą prace związane m.in. z nawierzchnią jezdni i chodników na ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim wraz ze skrzyżowaniem z al. Niepodległości i ul. Towarową. Prace będą realizowane także na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin i Gwarnej oraz ul. Św. Marcin i Ratajczaka, które jest dostosowywane do przyszłej trasy tramwajowej w kierunku Wildy. Kontynuowane są również prace w rejonie Okrąglaka, ul. Mielżyńskiego i Fredry przy Zespole Szkół Komunikacji.

13 maja ruch tramwajowy wznowiony zostanie także na trasie PST. Ze szczegółami na temat kursowania tramwajów można zapoznać się na stronie Zarządu Transportu Miejskiego.

PIM